Cybercrimemisdrijven april 2024

In april 2024 werden bij Politiezone Regio Puyenbroeck 32 aangiften geregistreerd die te maken hadden met cybercriminaliteit. Het financiële nadeel voor alle gedupeerden samen bedroeg 40.505 euro. 

bankkaarten

Oplichting met internet

In april werden 14 aangiften van ‘oplichting met internet’ geregistreerd. Daarbij werd een totaal verlies van 17.520 euro geleden. 

Bij oplichting met internet ontfutselt de dader het slachtoffer geld, waardevolle zaken of gegevens. De oplichter gebruikt bijvoorbeeld een list om het slachtoffer geld te laten overschrijven naar een rekening die voor de oplichter toegankelijk is. Om het slachtoffer zover te krijgen, doet de oplichter zich soms voor als iemand anders. Of de oplichter laat slachtoffers beleggen via valse platformen, zoals het geval is bij een zwendel met cryptomunten. 

Informaticabedrog

In april werden 17 aangiften van informaticabedrog geregistreerd voor een totaal van 21.018  euro. Drie slachtoffers verloren hierbij meer dan 3.000 euro, waarvan één gedupeerde zelfs ruim 7.000 euro. 

Bij deze vorm van cybercrime verrijkt de dader zich door middel van datamanipulatie. Een veelvoorkomende modus is ‘phishing’. De dader neemt hierbij zelf de controle over de bankrekening van de gedupeerde en voert betalingen uit in zijn eigen voordeel. Een ander voorbeeld van informaticabedrog is bijvoorbeeld met een gestolen bank- of kredietkaart geld afhalen uit een automaat.  

Valsheid in informatica

In april werd één feit van ‘valsheid in informatica’ geregistreerd. Het slachtoffer verloor hierbij bijna 2.000 euro.  

Bij valsheid in informatica gaat de dader gegevens in een informaticasysteem wijzigen, wissen of invoeren. Bedoeling hiervan is schade aan te richten en oplichting mogelijk te maken. Een voorbeeld hiervan is hacking, waarbij de dader met kwaad opzet en ongeoorloofd binnendringt in een informaticasysteem. Vaak gaat er een vorm van afpersing mee gepaard: daders willen dan een slachtoffer, en dat kan ook een bedrijf zijn, dwingen om te betalen voor bijvoorbeeld het niet verspreiden van beelden of informatie. 

Opgepast voor malafide noodhersteldiensten!

Het parket OVL wees onlangs, na de vaststelling dat er een toename was van het aantal oplichtingen via het internet door malafide noodhersteldiensten in Oost-Vlaanderen, op de gevaren van deze malafide ondernemers.

Bij deze vorm van oplichting komen burgers die dringend gespecialiseerde hulp (een slotenmaker, loodgieter, schoorsteenveger, ongedierteverdelging, ...) nodig hebben via het internet terecht bij een noodhersteldienst die belooft snel ter plaatse te zullen zijn. Eens ter plaatse blijken de prijzen torenhoog te zijn of wordt er een voorschot gevraagd waarna je de hersteller nooit meer terugziet. 

"Een mogelijke bende die zich uitgaf als loodgieters en over gans Vlaanderen tientallen slachtoffers maakte, kon na intensief onderzoek door de politie en de Economische Inspectie opgespoord en geïdentificeerd worden. Het parket vorderde de onderzoeksrechter die overging tot een huiszoeking en arrestatie van een 28-jarige man met de Nederlandse nationaliteit uit Lochristi. Hij werd op 26/4/24 voorgeleid voor de onderzoeksrechter in Gent. De onderzoeksrechter plaatste hem onder aanhoudingsmandaat. De raadkamer in Gent bevestigde op 30/4 de aanhouding." (Parket OVL)

Tips om oplichting door noodhersteldiensten te voorkomen

 

Preventie

Op Safeonweb vindt u alvast een aantal bruikbare tips om u veilig op het internet te begeven.

Verwittig meteen cardstop (078 170 170) bij verlies of diefstal van je bankkaart. 

Vermoed je fraude of misbruik van je bankapplicatie? Contacteer onmiddellijk je bank! Op de website van jouw bank of op cardstop.be vind je een overzicht van de contactgegevens van je bank. 

Ook bij verlies of diefstal van een mobiel toestel zoals je smartphone, tablet, smart watch, ... laat je best je betaalapplicaties blokkeren.

Maak van elk cybercrimemisdrijf en van elke poging ertoe melding bij uw bank en doe aangifte bij de politie. Hoe sneller u aangifte doet, hoe groter de kans dat het geleden nadeel of een deel ervan kan worden gerecupereerd. 

Helpdeskfraude blijft erg problematisch. Hou in gedachten dat bankmedewerkers niet aan de deur komen om u verrichtingen op uw computer te doen uitvoeren of om uw bankkaart op te halen. Bankmedewerkers zullen ook nooit de pincode van uw bankkaart vragen. 

Labels