Veilig Surfen: Storende reclame: vergeet uw geolokalisatie niet aan te passen

Deze week wijdt Olivier Bogaert zijn radiorubriek aan gerichte reclame. De commissaris van de Federal Computer Crime Unit verzoekt u om de geolokalisatie-instellingen van uw smartphone aan te passen. Een woordje uitleg.

Photo by NESA by Makers on Unsplash

Bent u verbaasd reclameboodschappen te krijgen over producten die te koop zijn in winkels waar u voorbijgekomen bent? De reden van die gerichte reclame: uw smartphone en zijn apps. Uit een Amerikaanse studie blijkt dat meer dan 1200 Android-applicaties en meer dan 200 Apple-apps ingesteld zijn om voortdurend geolokalisatiegegevens te versturen naar firma's die echter geen link hebben met die van de ontwikkelaars. "Die gegevens kunnen vervolgens gedeeld worden met marketingbedrijven die content kunnen verstrekken in verband met dagelijks gefrequenteerde plaatsen", legt commissaris Olivier Bogaert van de Computer Crime Unit van de Federale Politie uit.

Het onderzoek wijst eveneens op het informatietekort van de gebruiker. "Hij is niet altijd op de hoogte van het feit dat deze gegevens verzameld worden. Dit wordt vermeld in de lange tekst van de gebruiksvoorwaarden die maar weinigen in detail lezen", legt de commissaris uit in zijn radiorubriek Surfons Tranquille.

In Frankrijk plaatste de Commission Nationale Informatique et Liberté (CNIL) trouwens heel wat tips online aan de hand van een voorbeeld om de gebruikers in staat te stellen deze gegevensverzameling te beperken. Het hoofdpersonage Antoine leert er de instellingen van zijn smartphone aan te passen om de geolokalisatie te beperken.

 

Hoe advertenties uitschakelen?

Voor de gebruikers van een Android-smartphone: "U kunt de geolokalisatie uitschakelen door naar instellingen te gaan en de advertenties per interessegebied uit te schakelen. Vergeet ook niet om uw reclame-identificator te updaten", legt Olivier Bogaert uit.

Voor de iPhone-gebruikers: "U dient de geolokalisatie applicatie per applicatie uit te schakelen en bovendien de functie 'Beperk reclametracking' te activeren om de reclame-identificator van uw telefoon te desactiveren."

Bekijk hier het voorbeeld van de CNIL: https://www.cnil.fr/fr/infographie-il-etait-une-fois-antoine-et-son-smartphone