Veilig Surfen: Facebook graaft opnieuw in een stukje van je privéleven met de nieuwe reacties

Facebook emojis

Facebook laat nooit een kans voorbijgaan om meer informatie over ons te verzamelen. Dat bewees het opnieuw in februari en aan jullie mails te zien, zitten er opnieuw velen met vragen.
Het vind-ik-leuk-duimpje kent u al. Maar veel gebruikers klaagden erover dat ze hun ontevredenheid niet konden uiten of niet konden aangeven dat ze iets niet leuk vonden.

Facebook gaf gehoor aan hun verzoek. Na een enquête gevolgd door een testfase in Ierland en Spanje introduceerde het eind februari zes nieuwe icoontjes.
Behalve iets leuk vinden, kunnen we voortaan ook uitdrukken dat we iets geweldig of grappig vinden, dat we verbluft, verdrietig of boos zijn.

Sommigen vroegen me waarom Facebook het aantal icoontjes tot zes heeft beperkt.

Zoals u weet zijn we voor Facebook ook een product. De reacties die we uiten, maken het mogelijk ons beter te leren kennen en, zo preciseert Facebook, ons de best mogelijke ervaring aan te bieden in functie van ons profiel dat zich steeds scherper aftekent.

Maar Facebook is ook een marketingkampioen. Voortaan kan het onze reacties op de posts van onze vrienden of gevolgde pagina's meten.
De icoontjes helpen niet alleen uw gevoelens uit te drukken, ze helpen Facebook ook de doeltreffendheid van de advertenties op uw profiel na te gaan.

Door het aantal icoontjes tot zes te beperken, rekent Facebook erop dat u uw gedachten gemakkelijker zult uitdrukken waardoor de algoritmes die op de achtergrond draaien, doeltreffender worden. Door uw muiskliks laat u weten wat u blij maakt.
Dit zal Facebook dus helpen de ideale plaats op uw profiel en ook het moment te bepalen om een inhoud weer te geven die uw interesse kan opwekken.

Indien blijkt dat u goed geluimd bent, zal Facebook daaruit afleiden dat u ontvankelijker bent en zal het reclameruimte kunnen verkopen door aan de adverteerders uit te leggen dat ze op die manier meer kans hebben dat u zult reageren.

Een reden te meer dus om niet te snel te klikken als u uw privacy wilt beschermen.