Vele en slimme alcoholcontroles in Brasschaat.

Enkele weken voor de start van de winterbob  campagne 2018-2019   bord met alcoholcontrole

werden cijfers van toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon gepubliceerd waaruit bleek dat alcohol in het verkeer een hardnekkig probleem blijft. Dat onderschrijven we jammer genoeg zeer zeker.

Verkeersveiligheid, prioriteit in Brasschaat

De strijd tegen alcohol in het verkeer is dan ook een belangrijke actie in ons zonaal veiligheidsplan met als doel de verkeersveiligheid in Brasschaat te verhogen. Wij zetten dan ook danig in op zowel preventie door mensen te informeren als op repressie door veel en slim te controleren.

Veel en slim controleren: wat is dat?

De politiezone Brasschaat is zowat de beste leerling in de provincie Antwerpen als het over het aantal uren controle en het aantal gecontroleerde personen gaat, zo blijkt uit cijfers van de dienst DRI van de federale politie. Doordat we het proces administratief vereenvoudigd  en zoveel als mogelijk geautomatiseerd hebben, slagen we erin tijdens die controles een maximum aan bestuurders te onderwerpen aan een test. Door gericht te controleren verhogen we zowel de effectieve pakkans als het gevoel dat men eender waar kan gecontroleerd worden. Concreet wil dat zeggen dat we vooral op momenten controleren waarop de kans het grootst is dat mensen gedronken hebben (60%  van de controles gebeurt bijvoorbeeld ‘s nachts). En ook dat we op alle mogelijke plaatsen in onze gemeente controleren en niet alleen op vaste controlepunten. En die combinatie moet ervoor zorgen dat mensen 2 keer nadenken vooraleer ze gaan drinken en rijden!

Betrapte bestuurders in Brasschaat: wie zijn ze?

Tijdens de winterbob campagne, die liep van 30 november 2018 tot en met 28 januari 2019, werden er maar liefst 7.632 testen uitgevoerd. 147 van de bestuurders, of 1,9%, blies positief en was dus in overtreding. Als we gaan kijken naar diegenen die positief blazen, dan blijkt dat bijna 70% van de bestuurders mannen zijn maar het merendeel (59%) niet in Brasschaat woont en opvallend jonger is (tussen de 26 en 35 jaar) dan de betrapte bestuurders uit Brasschaat zelf waarvan een groot percentage behoort tot de categorie van 46 tot 55 jaar.