Hoe werkt een warm BIN-bericht?

Wanneer wordt een warm BIN-bericht verstuurd en hoe werkt dit juist?

Bij een melding van verdachte gedragingen, een heterdaadinbraak, een brand of een verdwijning schat de Lokale Politie in of het noodzakelijk is om burgers te verwittigen. Als dit het geval is, wordt een warm bericht (een gesproken boodschap) verstuurd naar de telefoon van de aangesloten BIN-leden.

Een warm bericht geeft een korte beschrijving van de verdachte melding en bijkomende relevante informatie (bijvoorbeeld een persoonsbeschrijving). Je krijgt als BIN-lid eveneens duidelijke instructies. In een warm BIN-bericht wordt meestal opgeroepen tot extra waakzaamheid of opmerkzaamheid. Deze werkwijze wordt ook toegepast bij het opsporen van vermiste personen.

De Lokale Politie Schoten werkt voor deze warme berichten samen met de noodcentrale. Deze federale collega's ondersteunen op dat moment Lokale Politie Schoten. Zij stellen het bericht op, beslissen welke BIN's worden opgestart en of er al dan niet feedback wordt gegeven.

De feedback wordt verspreid via een koud bericht, i.e. een e-mail naar de betrokken BIN-leden. Bij zwaarwichtige feiten kan deze feedback ook via een warm bericht verspreid worden onder de BIN-leden.

Wil je nog meer weten of de BIN-werking? Check Handleiding BIN.