Emotiefraude/Oplichting: maak nooit zomaar geld over

Criminelen doen zich voor als een bekende (vriend, kennis, familielid, zoon, dochter, ..) van je en vragen via social media, mail, sms, WhatsApp met een smoes om geld. Dit doen ze heel geraffineerd. 

Een oplichter doet bijvoorbeeld alsof hij/zij de zoon of dochter is met een dringend betalingsprobleem.

Zo herken je WhatsApp-fraude

  • Een 'bekende' stuurt je een appje of bericht vanaf een onbekend nummer. De profielfoto klopt. Vaak is het een bericht met de smoes dat hij/zij een nieuw nummer heeft. ("gsm verloren of in wasmachine geraakt")
  • Deze 'bekende' vraagt je om een rekening voor te schieten.
  • Er is vaak (veel) haast bij.
  • De 'bekende' wil niet op een andere manier communiceren. Of hij/zij beweert dat dit niet kan, bijvoorbeeld door een kapotte of verloren telefoon.
  • In sommige gevallen hoor je als je belt vaag de stem van de bekende, waarna het gesprek stopt. Dit zijn dan geluidsfragmenten die van social media zijn gehaald.

Ga nooit op een betaalverzoek in, ook al vertrouw je deze bekende door en door. 

Hoe voorkom je WhatsApp-fraude

  • Vraagt iemand om geld via WhatsApp? Bel die persoon dan op via een nummer uit je eigen adresboek voor controle. Hoe goed je diegene ook vertrouwt.
  • Kun je die persoon niet direct telefonisch bereiken? Maak geen geld over.
  • Wordt er wel opgenomen bij bellen en hoor je vaag wat bekende stemfragmenten? Bedenk dat dit afgespeeld stemgeluid van social media (filmpjes) kan zijn.
  • Bespreek WhatsApp-fraude met je familie. Spreek af alleen geld over te maken na contact door elkaar te bellen.