Phishing

Laat je niet vangen!

Internetcriminaliteit is ondertussen geen nieuwigheid meer, misdrijven met betrekking tot het internet is heden één der meest voorkomende aangiftes. Phishing is hierin een duidelijke koploper. Bijt niet in het aas van de cyber-criminelen.

Maar wat is phishing? 

Bij phishing gaan de cybercriminelen letterlijk vissen naar gegevens van je bank en/of andere financiële accounts. Je wordt via een e-mailbericht naar een valse website gelokt die sterk lijkt op de site van een bank of een commerciële site. Wanneer je je gebruikersnaam en paswoord ingeeft, zal de internetcrimineel deze zelf gebruiken om transacties of aankopen uit te voeren. 

Soms vragen ze om software op de computer te installeren waarmee ze vanop afstand je computer kunnen overnemen of de toetsaanslagen zien om zo inloggegevens te stelen. Ook telefonisch trachten ze je soms op die manier te vangen, we spreken dan van Vishing of Voice-phishing.

Ook zien we dat de criminelen een sociale media-account van een vriend hacken of nabootsen. Hierna vragen ze je in naam van deze vriend om je telefoonnummer, waarna je een code op je mobiele telefoon ontvangt. Ook deze code vragen ze je door te sturen. Deze code is de bevestiging van een betaling op jouw telefoonrekening in het voordeel van de internetdief.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe phishing-scams in zijn werk kunnen gaan. Opletten is de boodschap!

Hoe bescherm ik me tegen phishing?

  • Eerst en vooral wees aandachtig in alles wat je doet op het wereldwijde web.
  • Deel nooit je financiële of inloggegevens.   Doe enkel online betalingen als je ook echt wat aangekocht hebt en weet wat en aan wie je betaalt. 
  • Check de afzender van je e-mails. De naam dewelke verschijnt op de mail is soms een door de dader    ingevoerde naam of e-mailadres. Zet je cursor even boven deze naam om het email-adres hierachter te  checken. Is dit voor jou niet bekend, is er vermoedelijk iets niet pluis.
  • Bij twijfel controleer dan steeds telefonisch of de mail juist is, gebruik hiervoor het nummer dat je kent,   niet datgene dat vermeld wordt op de e-mail.
  • Tik altijd zelf het webadres van de site die je wilt bezoeken in, of gebruik je eigen bladwijzer. Zo voorkom je dat je via misleidende links op valse websites terechtkomt.
  • Websites van banken gebruiken een beveiligde verbinding. Ze beginnen met 'https'. De 's' staat voor   'safe'. Een beveiligde site herken je ook aan een slotje in je browser of een groengekleurde adresbalk.
  • Zorg er ook voor dat je computer goed beveiligd is met een geüpdatet besturingssysteem, virusscanner en een firewall. 
  • Een phishing-mail kan je altijd melden via verdacht@safeonweb.be
  • Ook bij de misbruikte bank kan je phishing-mails vaak melden.
  • Ontvang je via sociale media een bericht van een vriend, neem even fysiek contact op met deze vriend. Je vriend zal nooit een code nodig hebben dewelke toekomt op jouw gsm.
  • Je hoeft echt niet bang te zijn op het internet. Zorg wel dat je steeds weet wat je aan het doen bent.

 Wat als je toch aan de haak geslagen bent?

  •  Neem eerst en vooral onmiddellijk contact op met je bank en laat je rekening en online bankieraccount  blokkeren. Als je snel genoeg bent, kan de transactie misschien nog worden tegengehouden.
  • Heb je geen rechtstreeks contact met je bank, contacteer zeker card-stop.
  • Bekijk en doorzoek de website van je bank, de meeste banken hebben een speciaal telefoonnummer of e-mailadres dat de klok rond bereikbaar is om fraude te melden.
  • Kom zeker zo snel mogelijk aangifte doen op je lokale politiebureau. Zorg dat je je inloggegevens van je e-mail kent en dat je een rekeninguittreksel van de frauduleuze verrichting bij je hebt. Het kan handig zijn  om de gegevens van je contactpersoon bij je bank bij te hebben.