Pas op voor phishingberichten die lijken te komen van een overheidsdienst
Vorige week ontving Safeonweb meer dan 6.000 phishingberichten op verdacht@safeonweb.be die zich voordeden als overheidsdiensten!
De afgelopen weken zijn er steeds meer meldingen binnengekomen van phishingberichten die ogenschijnlijk afkomstig zijn van overheidsinstanties. Cybercriminelen proberen via deze nepmails en sms'jes persoonlijke informatie, zoals bankgegevens en ID-inloggegevens, van burgers te bemachtigen. De berichten wekken vaak de indruk afkomstig te zijn van betrouwbare instanties, zoals de Belastingdienst of de bank.
In de berichten wordt vaak gedreigd met boetes, blokkades of andere negatieve gevolgen als er niet snel actie wordt ondernomen. Er wordt gevraagd om op een link te klikken en in te loggen of om een betaling te doen. Deze links leiden echter naar valse websites die de criminelen gebruiken om gegevens te stelen.
We doen een oproep aan alle burgers om extra waakzaam te zijn. Wij adviseren om nooit zomaar op links in e-mails of sms'jes te klikken en altijd de officiële websites van overheidsinstanties te bezoeken. Verder wordt aangeraden om verdachte berichten te rapporteren door je mail door te sturen naar: verdacht@safeonweb.be of een online melding te maken op https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/welkom .
Experts benadrukken het belang van goede beveiliging, zoals tweestapsverificatie en het regelmatig updaten van wachtwoorden, om de kans op slachtofferschap te verkleinen. Phishing blijft een veelvoorkomende vorm van internetfraude, waarbij criminelen inspelen op de angst en urgentie die in de berichten wordt gecreëerd.
Wat te doen bij phishing?
- Controleer altijd het afzenderadres of telefoonnummer van berichten.
- Klik niet op links in verdachte e-mails of sms'jes.
- Bezoek altijd zelf de officiële website door de URL handmatig in te typen of via de app ItsMe.
-
Meld phishingpogingen door de e-mail door te sturen naar verdacht@safeonweb.be
De overheid benadrukt dat ze nooit via e-mail of sms zal vragen om gevoelige informatie of directe betalingen.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om aangifte te doen bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
Voorbeelden van phishingberichten vind je terug op de website van Safeonweb:
https://safeonweb.be/nl/actueel/pas-op-voor-phishingberichten-die-lijke…