Aanvraag tijdelijke inname van het openbaar domein

Als u bouwt, verbouwt of bij wegenwerken neemt u soms een deel van de openbare weg in om een container, een steiger, een bouwkraan,... te plaatsen.
Hiervoor moet u een toelating aanvragen.
Ook voor het tijdelijk innemen van openbare parkeerplaatsen, het plaatsen van een verhuislift, het plaatsen van een tent/frietkraam/… bij feestelijkheden,… is een toelating vereist.
Zo'n toelating wordt gegeven onder de vorm van een "Vergunning tot tijdelijke inname van het openbaar domein".
U vraagt bij de lokale politie van Heusden-Zolder minstens 10 dagen voor de start van de inname een signalisatievergunning aan via het Aanvraagformulier.

Dit formulier kan u mailen naar :
carine.nuyts.1@police.belgium.eu  en  pz.heusden-zolder.verkeer@police.belgium.eu

Voor innames die langer dan 24 uur duren, wordt er een gemeentebelasting geheven.
Bij het aanvragen van de vergunning neemt u bij voorkeur een plannetje of een foto mee waarop u de zone van de gewenste inname aanduidt.

De aanvrager of de verantwoordelijke zorgt zelf voor de verplichte wettelijke signalisatie en/of verlichting! De gemeente komt hierin niet tussen.
Ook wettelijke containers zijn een must (dit betekent mét witrode striping, D1-bord en verlichting).

Bij innames langs een gewestweg (N719 = van Suska Berg tot grens Houthalen-Helchteren, N72 = Beringersteenweg, Graaf de Theuxlaan, Meylandtlaan en Vogelsancklaan, N729 = OLV-straat, Terlaemenlaan, St.-Jobstraat) moet een advies aangevraagd worden bij Wegen en Verkeer Limburg op het nummer 011/74.23.00 of via wegen.limburg@mow.vlaanderen.be.
Innames op het gewestdomein zijn eveneens niet gratis.

Na de werken dien je het ingenomen openbaar domein, bijvoorbeeld het voetpad of de rijweg, op te ruimen en netjes achter te laten, zoniet kunnen eventuele kosten voor onderhoud/herstelling op de aanvrager verhaald worden.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 011 45 01 11.