Opgelet: Snelheidscontroles in schoolomgeving

Binnenkort zullen onze verkeersploegen ook snelheidscontroles organiseren in de zone 30 van een schoolomgeving. Jullie zijn gewaarschuwd! De Vlaamse Stichting Verkeerskunde legt uit wat het nut is van trager raden en hoe dit de verkeersveiligheid in een straat verhoogt. Zeker de moeite om verder te lezen dus. 

Nut van Zone 30

Bron: www.veiligverkeer.be

In steeds meer steden en gemeenten mag je in het centrum en woonwijken niet sneller dan 30 km/u rijden. Niet toevallig op plaatsen waar je als bestuurder de weg deelt met veel fietsers en voetgangers. 

Veel breder gezichtsveld

Met 30 km/u heb je een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden. Zo zie je veel beter wat er links en rechts van je gebeurt en kun je op tijd reageren op mogelijke hindernissen. Bij 30 km/u heb je letterlijk en figuurlijk veel meer oog voor andere weggebruikers en verkleint je risico op een ongeval!

Je staat sneller stil

  • Met 30 km/u bedraagt de stopafstand op een droog wegdek 13 m (15 m op een nat wegdek).
  • Met 50 km/u bedraagt de stopafstand 27 m op een droog wegdek  (32 m op een nat wegdek).
  • Met 70 km/u bedraagt de stopafstand 45 m op een droog wegdek (55 m bij nat wegdek).
stopafstand

 

Grotere overlevingskansen bij een aanrijding

Bij een aanrijding met 50 km/u loopt een voetganger ongeveer drie keer meer risico op zware verwondingen en zes keer meer risico om te overlijden dan bij 30 km/u. Dat komt uiteraard omdat de klap van de aanrijding veel harder is naarmate de snelheid stijgt.*

Een voorbeeld:

Je rijdt in een woonbuurt en plots rent een kind onverwachts, een dertiental meter voor je auto, de straat op achter een bal. Je gooit je remmen dicht. Rij je 30 km/u, dan sta je na 13 m stil (als de straat niet nat is) en komen zowel jij als het kind er met de schrik vanaf.

Rij je 50 km/u, dan sta je pas na 27 m stil en kun je dus onmogelijk op tijd stoppen. Erger nog, op het moment van de aanrijding, raak je het kind nog met een snelheid van 50 km/u, een klap die dodelijk kan zijn. De eerste 13 m leg je immers af in de seconde die je nodig hebt om te reageren, pas vanaf de 14e meter begin je effectief te remmen. Bovendien neemt je snelheid het meeste af in de laatste meters van je remmanoeuvre, ook al gooi je van bij de eerste meter alles dicht!

remafstand