Cyberpesten

Kinderen en jongeren hebben 'de nieuwe media' tot een onderdeel van hun leefwereld en hun dagelijks leven gemaakt. Positieve, maar jammer genoeg ook negatieve interacties komen via deze technologieën tot stand en krijgen daardoor een andere invulling. Naast het babbelen, hebben we nu het chatten; naast het schrijven, het e-mailen en naast het pesten, staat nu het cyberpesten.

Onder cyberpesten verstaan we alle vormen van pesterijen die een beroep doen op nieuwe informatie- en communicatietechnologieën om slachtoffers opzettelijk en herhaaldelijk lastig te vallen, te bedreigen, te beledigen,... met de bedoeling om te kwetsen. Zo kunnen er via de gsm beledigingen of bedreigingen verstuurd worden. Maar ook via de computer en het internet zijn er diverse 'pestmogelijkheden': elkaars paswoord stelen om de account voor de gebruiker te blokkeren of in naam van de gebruiker beledigende berichten rond te sturen, inbreken in de computer en persoonlijke info stelen, haatmail versturen, roddels verspreiden via e-mail, pesten via Messenger, Facebook, Twitter of chatrooms, een website of weblog met kwetsende inhoud en foto's over het slachtoffer aanmaken,...

Meer informatie en tips tegen cyberpesten kan je vinden via:

Awel (voorheen de Kinder- en Jongerentelefoon) is een laagdrempelige hulplijn waar kinderen en jongeren zonder hulp of tussenkomst van volwassenen antwoord krijgen op hun vragen. Al het bel-, mail-, forum- en chatverkeer ligt in handen van vrijwilligers. De telefoonlijnen zijn elke dag open van 16 tot 22 uur, behalve op zon- en feestdagen. Het 102-nummer is gratis, bovendien komen ouders niks te weten omdat het nummer niet op de rekening vermeld staat. Chatten kan elke dag van 18 tot 22 uur, behalve op zon- en feestdagen. Via e-mail is Awel altijd bereikbaar.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 02 759 78 72.