Nieuwe fietsen en nieuw uniform voor fietsteam

Sinds 1998 heeft de Gentse politie een fietsbrigade. In de volksmond noemen we leden van dit team ‘Draken’ – daarmee verwijzen we naar de draak die vanop het Belfort. Net als die draak waken onze Draken  over de veiligheid van de Gentse binnenstad. In het 23-jarig bestaan van de Draken wordt nu voor de vierde keer de fiets vervangen. Het is echter de eerste keer dat we een fiets kunnen aankopen die specifiek als politiefiets ontwikkeld is door de Nederlandse fietsenbouwer Santos. Tegelijk wordt ook het uniform aangepast.

Waarom Santos als nieuwe fietsleverancier?

Santos levert al 15 jaar fietsen aan de fietsteams van de Nederlandse politie. Deze fietsen worden steeds verder ontwikkeld in samenspraak met de gebruikers. Daarbij kijkt Santos vooral naar kwaliteit, onderhoudsgemak, comfort, gebruiksgemak en degelijkheid.

Ook in andere Belgische politiekorpsen vindt de fiets haar ingang: in Antwerpen en Leuven bijvoorbeeld gebruikt men de dag van vandaag Santos politiefietsen. Met het oog op samenwerking tussen de verschillende fietsteams en de nationale uniformering is PZ Gent blij dat de Santos fiets ook door ons team gebruikt kan worden.

Niet elke fiets is geschikt als politiefiets

Een politiefiets dient voor meer dan verplaatsing van punt a naar punt b. Hij moet als beschermingsmiddel dienen, gebruikt kunnen worden om plaatsen te beveiligen/af te sluiten, zelfs als arrestatiemiddel. Nationaal kiest de politie er bewust voor om geen elektrische fietsen in te zetten, omdat de politionele fietstechnieken minder of niet gebruikt kunnen worden met elektrische fietsen.

De nieuwe fietsen verschillen op een aantal belangrijke punten van de vorige fietsen van de Draken:

  • de gesloten naafversnelling (14 versnellingen) met riemaandrijving, minder onderhoud, geen uitstekende delen die kunnen afbreken, zeer betrouwbaar.
  • zeer stevige zijsteun, belangrijk bij afsluiten/beveiligen van straat/plaats
  • Stuurblokkering om extra stabiliteit te geven bij op zijpikkel plaatsen van de fiets
  • Snel te gebruiken beugelslot, om fiets veilig en snel te kunnen achterlaten 
  • Banden voor alle terrein met stoppende vloeistof bij puncties in het loopvlak
  • 27,5 inch wielen is een keuze voor wat meer wendbaarheid
  • Individueel was er bij de opmeting keuze in pedalen, handvaten, zadel, schakelbereik, voorvork om comfort te verbeteren en dus risico op blessures te minimaliseren
  • de wettelijk verplichte verlichting niet meer op batterij maar naafdynamo,  grotere werkzekerheid
  • Blauwe verlichting wordt op dit moment nog getest en zal draadloos en afneembaar zijn om ook als een soort flare en/of op het lichaam gebruikt te kunnen worden.  

In totaal werden 17 fietsen aangekocht, de kostprijs per stuk schommelt rond de 4.000 euro.

In een nieuw kleedje

In het kader van de uniformiteit binnen onze eigen Verkeersdienst werd teruggegrepen naar het oranje. De oranje stukken terug bovenaan de kledij en op de armen en schouders, dit om de zichtbaarheid en veiligheid te verbeteren.  

Dit uniform wordt nationaal door de meeste fietsteams gebruikt, wat de herkenning en uniformiteit versterkt.

In de keuze voor het nieuwe uniform hielden we uiteraard rekening met  de weersomstandigheden: warm en waterdicht in de winter, ademend in de zomer en alles wat er tussenin zit. Daarom zijn er ook polo’s met lange mouwen aangekocht.