Politie Gent waarschuwt voor valse bankmedewerkers

Steeds vaker wordt de lokale politie van Gent ingelicht van volgende misdrijven. Een onbekende belt naar een potentieel slachtoffer en doet zich aan de telefoon voor als medewerker van een bank, van CardStop, van de politie, … . 

Aandacht icoon

De beller probeert het potentiële slachtoffer ervan te overtuigen dat er dringend actie dient te worden ondernomen omdat: 

  • er frauduleuze transacties zouden hebben plaatsgevonden op de bankrekening van het slachtoffer.
  • de politie een misdrijf zou hebben vastgesteld waarbij er gegevens van het slachtoffer werden gevonden waarbij misbruik van de bankrekening van het slachtoffer niet uit te sluiten is. 
  • er informatie is dat er bij het slachtoffer in de nabije toekomst zal worden ingebroken. 


De verhalen die aan de telefoon worden gedaan kunnen uiteenlopend zijn. Echter tracht de onbekende beller het slachtoffer altijd te overtuigen om dringend actie te ondernemen, zoals: 

  • het klaarleggen van de debet- en/of kredietkaarten zodat deze kunnen worden opgehaald aan de woning van het slachtoffer door een derde (zogezegde medewerker van de bank, van CardStop, door een zogezegde politieambtenaar of ‘koerier’). 
  • het klaarleggen van alle waardevolle spullen (juwelen, smartphone, tablet, …) die zullen worden opgehaald aan de woning van het slachtoffer door een derde om deze zogezegd veilig te bewaren. 
  • het installeren van een programma op de computer onder begeleiding van de verdachte, zodat deze computer kan worden overgenomen op afstand waarna de verdachte met hulp van het slachtoffer online overschrijvingen of aankopen verricht.


Bij recente feiten zijn de potentiële slachtoffers vaak tussen de 80 en 90 jaar oud. Opmerkelijk is ook dat ze vaak alleenstaand zijn. Ken je zelf iemand die in deze leeftijdscategorie zit, informeer hem dan over dit bericht! 

Dit sluit echter niet uit dat ook mensen die niet tot deze leeftijdscategorie behoren, kunnen worden gecontacteerd. 

Wat moet je doen als je gecontacteerd wordt? 

  • Stel jezelf de vraag of het verhaal dat je wordt verteld kan kloppen? 
    • CardStop belt in principe niet zelf naar jou. Je bank zal zelf initiatief nemen om je bankrekening te blokkeren indien er fraude wordt vastgesteld. Een bankmedewerker zou je hierover mogelijk kunnen contacteren, maar de bank haalt niet zelf een debet- of kredietkaart op. 
    • Informeer je eerst bij de bank, CardStop, de politie, … alvorens in te gaan op enig verzoek van de beller. 
    • Elke bank heeft in principe een contactnummer dat dag en nacht bereikbaar is om fraude te melden. Contactgegevens vind je op de officiële webpagina van je bank.
    • Laat niemand in je woning binnen die door de onbekende beller naar jouw woning werd gestuurd. Ook niet indien er een ‘code’ wordt meegedeeld die zal worden meegedeeld door de persoon die zich aan jouw woning zou aanbieden. 
    • Het is altijd verdacht als iemand je vraagt om je debet- of kredietkaart in een bankkaartlezer te steken en een code in te geven! Geef nooit codes die verschijnen op je bankkaartlezer door aan derden. Ook al geef je niet de code van je debet- of kredietkaart, toch kunnen deze derden dan mogelijk transacties doen op jouw bankrekening zonder jouw medeweten. 
       

Meer tips om diefstal met list te voorkomen en wat te doen als je toch slachtoffer wordt, vind je hier.

 

Labels