Identiteitsdocumenten verloren? Of gestolen? Vanaf 1 december 2018 kan u terecht bij stad Harelbeke of gemeente Deerlijk voor de aangifte

identiteitskaart

Niets zo irritant als te moeten vaststellen dat u mogelijks uw identiteitsdocumenten bent verloren of gestolen. U hebt het hele huis of voertuig afgezocht om toch maar uit te sluiten dat u ze misschien verkeerd hebt gelegd.

Vroeger was het zo dat u eerst naar de politie moest, om een attest van verlies of diefstal te bekomen, vooraleer u naar het stad- of gemeentehuis kon voor de verdere afhandeling van die papierenhandel. Al dat heen en weer geloop zorgde voor frustratie en voor veel tijdsverlies.
En tijd is al zo schaars tegenwoordig.

Vanaf 01/12/2018 kan u terecht bij Stad Harelbeke en gemeente Deerlijk voor de aangifte zonder tussenkomst van de politie.

1 beweging!

Op 1 december 2018 is het dus zover. Inwoners van Harelbeke of Deerlijk hoeven dus niet meer eerst bij de politie te passeren om een attest van verlies of diefstal te bekomen.
Een bezoekje aan het stad- of gemeentehuis is dus vanaf 01/12/2018 voldoende!

De hoofdreden hiervoor is dat we de administratie willen verminderen, zowel voor de burger als voor de stads-, gemeente- en politiediensten.

Praktisch wordt een aangifte van een verlies volledig afgehandeld bij uw stad of gemeente. Bij een diefstal wordt dit natuurlijk nog doorgegeven aan onze politiediensten, zodoende de feiten gekend zijn bij ons en wordt er bijgevolg een proces-verbaal opgemaakt.

Dit impliceert ook dat er een sterke daling zal zijn naar het aantal bezoekers bij onze aangiftediensten, wat dan weer positief is voor de “andere” wachtenden.

 

Hoe gaat dit in zijn werk?

Door een aantal aanpassingen in ons systeem en de nodige afspraken tussen de lokale besturen en onze lokale politiezone GAVERS, kunnen we dit aanbieden aan de burger.

Deze werking is van toepassing op de identiteitskaart (E-Id en KidsID), rijbewijs en/of reispas.

De verblijfskaarten vallen hier niet onder. Wie zijn of haar verblijfskaart verloren of gestolen is, moet dus wel nog de tussenstap naar de politie maken.

  • Identiteitskaart, Kids-ID en/of reispaspoort verloren/gestolen?
    Het eerste wat we u kunnen aanraden, is om contact op te nemen met DOCSTOP op het nummer 0800 2123 2123. Dit is een gratis dienst die 24/24 uur bereikbaar is. Aldaar kan u doorgeven dat u de identiteitskaart, Kids-ID en/of reispaspoort verloren/gestolen bent en kunnen zij alles blokkeren zodoende er geen misbruik wordt gemaakt van deze documenten.

         Let wel: kijk alles eerst goed na, want dit is onomkeerbaar.
         Eens geblokkeerd, blijft geblokkeerd.

         Vervolgens gaat u langs bij de dienst burgerzaken van uw woonplaats.
         Breng daarbij een recente pasfoto mee die voldoet aan de normen.

  • Rijbewijs verloren/gestolen?
    Ga zo snel mogelijk langs bij de dienst burgerzaken van uw woonplaats.
    Hier wordt de foto van de identiteitskaart gebruikt, dus hoeft u deze niet te voorzien.

 

Wil je meer informatie?
Dit alles is nogmaals na te lezen op de website van politiezone Gavers, stad Harelbeke en
gemeente Deerlijk.

Uiteraard kan u ons telefonisch of via e-mail bereiken, zodoende de burger steeds de juiste informatie kan bekomen.

 

Politiezone Gavers
Deerlijksesteenweg 43
8530 Harelbeke
T 056/73 35 11
politie@pzgavers.be

Bezoek ons ook online: www.politie.be/5458
Blijf ook steeds op de hoogte en volg ons op Facebook (Politiezone Gavers) en Twitter (@PZGavers)