Aangifte of melding doen

Ben je het slachtoffer van een misdrijf? Werd je wagen beschadigd? Was je betrokken in een verkeersongeval met gewonden? Je portefeuille gestolen of kwijt? Je wenst iets te melden? Aarzel dan niet om aangifte te doen bij de politie. Alleen dan kan een onderzoek gestart worden. 

Dringende meldingen of aangiftes 

Moet de politie meteen dringende actie ondernemen om groter gevaar te voorkomen? 

Bel onmiddellijk 101 of maak gebruik van de App 112. 

Niet-dringende meldingen of aangiftes 

Kan de opvolging en afhandeling van de melding of aangifte op een later tijdstip gebeuren? Dan zijn er verschillende mogelijkheden: 

  • Via het digitaal loket: tijdelijke uitbreiding van aangiften die online kunnen gebeuren

Om een vlotte service tijdens de coronacrisis te kunnen blijven garanderen, is het systeem Police On Web tijdelijk uitgebreid. Je kan dus voor meer aangiften online bij de politie terecht. 

Tot nu toe kon je bij Police On Web terecht om aangifte te doen van (brom-)fietsdiefstal vandalisme, graffiti, beschadigingen, winkeldiefstal, of om de installatie van bewakingscamera’s  aan te melden. Je kon er ook al vakantietoezicht aanvragen. 

Zolang de coronacrisis duurt, wordt deze vorm van online aangifte nu uitgebreid. Je kan er vanaf nu ook terecht voor het digitaal aangifte doen van slagen en verwondingen, bedreigingen, belaging, diefstal zonder geweld, oplichting, ook via internet, en verlies van voorwerpen of documenten zoals identiteitskaart, boorddocumenten, etc.

Op deze manier vergroot de politie haar bereikbaarheid en zorgt ze ervoor dat niet-essentiële verplaatsingen naar onze politiecommissariaten kunnen worden vermeden.

Denk eraan: heb je dringend hulp nodig, bel dan steeds het noodnummer 101 (voor een tussenkomst van politie) of 112 (als je dringend medische bijstand nodig hebt, of als een tussenkomst van de brandweer vereist is). 

                Niet-dringende melding doen (bv. sluikstorten) kan ook via ons online contactformulier.

  • Persoonlijk langskomen op het onthaal 

     Staat je feit niet in bovenstaand overzicht, dan moet je in één van onze kantoren aangifte doen.

     Dit kan alleen op afspraak. 

            Maak je afspraak in Lanaken  

            Maak je afspraak in Maasmechelen    

  • Telefonisch contact 

     Gaat het over een feit dat je niet terugvindt, of twijfel je eraan of je hiervoor moet langskomen?

     Bel dan naar het centraal oproepnummer van de politiezone 089 47 47 47. Dit kan elke werkdag tussen 08u en 20u.

     Je kan telefonisch ook steeds bij onze medewerkers terecht voor niet-dringende meldingen.

  

Geen politie inschakelen?  

Niet elke klacht of aangifte leidt tot een proces-verbaal en niet elk proces-verbaal wordt aan het Parket verstuurd. Bij sommige geschillen komt de politie zelfs helemaal niet tussen. De politieambtenaar die je te woord staat, kan je hierover verder informeren. Je kan altijd een jurist, een advocaat of het vredegerecht contacteren over je verdere mogelijkheden. 

Nodeloze oproep 

Bel niet naar de hulpdiensten via een noodlijn of -nummer als je ze niet dringend nodig hebt. Hierdoor moeten mensen in nood langer op hulp wachten. Je belt dus niet naar een noodcentrale om te kijken of het nummer werkt, om een grap uit te halen, voor algemene informatie zoals een telefoonnummer of adres, omdat je jezelf hebt buitengesloten en niet meer binnen kan, om een pizza of een taxi te bestellen, … Doe je dit toch, dan riskeer je een GAS-boete of een gerechtelijke vervolging wat kan leiden tot een strafrechtelijke veroordeling. 

 

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 089 47 47 47.