Hoe kan ik een onbetrouwbare website herkennen?

  1. Check de reputatie van de website

    Surf via een zoekmachine naar de meningen en

    ervaringen van andere consumenten. Koppel termen als "fraude", "misleiding" of "bedrog" aan je zoekopdracht.

  2. De eerste is niet altijd de beste

    Stort je niet op de eerste resultaten die een zoekmachine oplevert. Meestal gaat het om advertenties, soms voor onbetrouwbare sites.

  3. Informeer je grondig over het aanbod

    Laat je niet te snel door het aanbod beïnvloeden. Neem de tijd om alle kenmerken te bekijken en check eerst de totale prijs vooraleer je bestelt.

  4. Ga na of je met kredietkaart kunt betalen

    Kies voor deze betaalmethode. Bij problemen heb je meer kans om je geld terug te krijgen.

  5. Geen httpS, geen deal!

    Controleer voordat je betaalt of het adres van de site begint met "https". Als dat niet het geval is, betekent het dat de site niet veilig is.

     

Heb je toch problemen met een online aankoop?

Meld het aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.been bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf zich in een ander Europees land bevindt.

Heb je met een kredietkaart betaald? Probeer dan je geld te recupereren via de website www.mijnkaart.be.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 03 376 21 00.