Slachtoffer van online fraude? Banken zijn 24/7 bereikbaar
Wanneer je slachtoffer bent van online fraude, slaat de paniek om je hart en weet je soms niet wat eerst te doen. Wij zetten alles wat je dan moet op een rijtje waardoor je snel kan schakelen en erger voorkomen. Je dient namelijk niet alleen je betaalkaart te blokkeren, maar ook je bankapplicaties. In de strijd tegen online fraude zijn banken 24/7 bereikbaar om je bankapplicatie te laten blokkeren.
Oplichters zijn dag en nacht in de weer om de bankgegevens en -codes van hun slachtoffers te achterhalen. Trap jij in de val buiten de kantooruren? Geen paniek, je moet niet wachten tot de volgende werkdag om je bank te bereiken om je bankapplicaties te blokkeren. Via een speciaal fraudenummer kan je je bank op de hoogte brengen van oplichting. Je bank kan dan onmiddellijk je bankapplicaties blokkeren indien er een vermoeden van misbruik is.
Wat moet je doen indien je in de val trapt?
- Bel Card Stop op 078 170 170 om je bankkaart te blokkeren.
- Neem zo snel mogelijk contact op met je bank om ook je bankapplicatie te blokkeren. Banken hebben fraude-afdelingen die 24/24 en 7 dagen op 7 beschikbaar zijn. Alle contactgegevens van de banken in geval van fraude zijn op de website van Card Stop vermeld.
- Verzamel zoveel mogelijk gegevens en dien een klacht in bij de politie.
