1712 - het nummer dat je belt bij vragen over geweld

Wat doet hulplijn 1712?

Ze nemen de tijd om goed naar jou te luisteren. Ze geven informatie en advies.

Ze schatten samen met jou de risico’s in. Ze bespreken de stappen die je kan zetten.

Ze kunnen je doorverwijzen naar een Centrum Algemeen Welzijnswerk, een Vertrouwenscentrum Kindermishandeling of een andere dienst.

Ze laten de beslissing aan jou over. Tenzij jij in gevaar bent, of degene over wie je belt. Dan komen ze in actie.

1712 is een hulplijn. Ze zijn geen meldpunt bij wie je (vermoedens van) geweld kan melden. Ze bespreken samen met de beller of chatter welke stappen er gezet kunnen worden bij vermoedens van geweld.

1712 is geen noodnummer. Als je dringende hulp wil, bel dan 101 voor dringende politiehulp of 112 voor dringende medische hulp.

Voor wie is 1712?

1712 is er voor jou: kind, jongere, volwassene en oudere. 1712 is er voor elke vraag over elke vorm van geweld of misbruik. Niet alleen lichamelijk geweld. Ook psychisch (of emotioneel), financieel of seksueel geweld.1712 is er voor iedereen: slachtoffers, getuigen van geweld en mensen die (soms) geweld plegen. Je hoeft niet te zeggen wie je bent. Je hoeft je identiteit niet bekend te maken.

Hulplijn 1712 is er in de eerste plaats voor burgers. Professionals kunnen vaak bij andere diensten terecht, bijvoorbeeld bij een Vertrouwenscentrum Kindermishandeling bij een vermoeden van kindermishandeling.

Wanneer kun je bij 1712 terecht?

Telefonisch kan je 1712 elke werkdag bereiken, van maandag tot vrijdag, van 9u00 tot 18u00.

Je kan ook chatten met 1712 van maandag tot en met donderdag van 13u00 tot 17u00 en van 18u00 tot 22u00.

Meer info?

www.1712.be

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 09 244 24 00.