Valse bankwebsites

Phishing e-mails van banken bevatten doorgaans links die je naar een vervalste bankwebsite leiden, waarop verzocht wordt om jouw financiële en persoonlijke informatie bloot te geven.

Wat zijn de tekenen?

Vervalste bankwebsites zijn bijna identiek aan hun authentieke tegenhangers. Op dergelijke websites verschijnt vaak een pop-upscherm waarbij je verzocht wordt om de aanmeldgegevens van de bank in te geven. Echte banken gebruiken zulke schermen niet. 

Dergelijke websites vertonen gewoonlijk:

  • Urgentie: zulke berichten zal je niet op authentieke websites vinden.
  • Slecht design: wees voorzichtig met websites met fouten in het design of met spelfouten en grammaticale fouten.
  • Pop-upschermen: deze worden doorgaans gebruikt om gevoelige informatie te ontfutselen. Klik er niet op en verstrek geen persoonlijke gegevens op dergelijke schermen.

Wat kan je doen?

  • Klik nooit op links in e-mails die naar de website van je bank leiden.
  • Typ de link steeds handmatig of gebruik een bestaande link uit je lijst met 'favorieten'.
  • Gebruik een browser waarmee je pop-upschermen kan blokkeren.
  • Als iets belangrijks echt jouw aandacht vereist, zal de bank je hierover waarschuwen wanneer je inlogt op jouw onlineaccount.
  • Wanneer je twijfelt, bel dan naar je bank.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 09 244 24 00.