Afleiding in het verkeer

Overdreven snelheid, rijden onder invloed en rijden zonder gordel zijn gekend als de drie grote verkeerskillers: de belangrijkste oorzaken van doden en gewonden in het verkeer.

Afleiding aan het stuur zit sinds de opkomst van de gsm en smartphone sterk in de lift. Algemeen wordt aangenomen dat afleiding door gsm/smartphonegebruik ondertussen ook tot de grootste gevaren in het verkeer behoort.

  • Als je belt tijdens het rijden, loop je tot 4 keer meer risico om in een ongeval betrokken te raken.
  • Je loopt nagenoeg evenveel risico bij handenvrij bellen als wanneer je de telefoon in de hand houdt.
  • Automobilisten zijn 4,2% van de tijd dat ze aan het rijden zijn, bezig met hun mobiele telefoon.
  • Recent Amerikaans onderzoek toont aan dat afleiding een rol speelt in bijna 7 op 10 ongevallen.

Vlaming is verslaafd aan de smartphone, ook in de wagen

De VSV bevroeg 1.251 autobestuurders in Vlaanderen naar hun gsm- of smartphonegebruik in de wagen. De resultaten spreken voor zich:

  • 2 op de 3 Vlaamse autobestuurders (67%) hebben de voorbije maand wel eens de gsm in de hand gebruikt achter het stuur.
  • 1 op de 2 (50%) heeft de voorbije maand wel eens handenvrij gebeld.
  • Ongeveer 1 op de 6 (16%) gebruikt in minstens de helft van de ritten de gsm in de hand, dat is de groep met het hoogste risicoprofiel.
  • Onder bestuurders tussen 26 en 35 jaar (35%), bedrijfswagenbestuurders (34%), zelfstandigen (32%) en bestuurders die meer dan 30.000 km per jaar afleggen (31%) zit ongeveer 1 op de 3 in de groep met het hoogste risicoprofiel.

Wie tijdens het rijden de gsm in de hand gebruikt, doet dat vooral om te checken of er een bericht is binnengelopen (44%) of om berichten te lezen (43%). Ongeveer 1 op de 3 (29%) verstuurt berichten tijdens het rijden. Bij het stilstaan in de file of voor een rood verkeerslicht, waar gsm-gebruik in de hand evengoed verboden is, lopen die percentages nog op (54% checkt, 55% leest berichten, 41% stuurt berichten).

We weten dat het gevaarlijk is, maar kunnen er niet aan weerstaan

Vlaamse automobilisten geven niet-handenvrij gsm-gebruik tijdens het rijden een gevaarsscore van gemiddeld 8,5 op 10, waarbij 10 staat voor heel gevaarlijk. Bestuurders met het hoogste risicoprofiel schatten de gevaren iets lager in, maar weten evengoed dat er een probleem is (gemiddelde gevaarsscore van 7 op 10). Toch vindt een kwart (25%) het moeilijk om binnengekomen berichten te negeren. Bij de groep met het hoogste risicoprofiel stijgt dit aandeel tot bijna 6 op de 10 (58%).

Vaakst gebruikte oplossing: gsm buiten handbereik

Om niet gestoord te worden tijdens het rijden, legt 44% de gsm buiten handbereik; 11% zet het geluid af en een kleine minderheid (3%) schakelt de gsm helemaal uit. Een handige oplossing is om een app te gebruiken die de mensen die je willen bereiken automatisch laat weten dat je aan het rijden bent, en dus niet meteen kan antwoorden. Minder dan 1 op de 20 bestuurders (4%) heeft echter zo'n app, bij de bedrijfswagens loopt dit al op tot 1 op de 8 (13%).

Bron: www.veiligverkeer.be en www.beloofd.be

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 09 244 24 00.