Opgelet voor valse bankmedewerkers

We willen graag de aandacht vestigen op het fenomeen waarbij criminelen zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerker en daarna ook aan de voordeur opduiken. Voornamelijk oudere mensen worden slachtoffer van deze praktijken. We hopen dan ook dat jongere generaties hun (groot)ouders inlichten over het bestaan van deze oplich­tings­prak­tij­ken en hen hier mee voor waarschuwen!

Onbekende beller

Werkwijze

De ene dader belt eerst het slachtoffer op in het Nederlands, doet zich voor als bankmedewerker en meldt dat er geld verdwenen is van de bankrekening. Na het telefoongesprek komt er telkens een tweede dader die zich voordoet als ‘collega bankmedewerker’ naar het huis van het slachtoffer, zogezegd om te helpen en het geld te recupereren.

In realiteit is het net het omgekeerde en is het een crimineel die langskomt om het slachtoffer financieel op te lichten. Als de daders dus slagen in hun opzet wordt er ofwel geld overgeschreven naar de rekening van de daders, of er gebeuren fysieke of online aankopen met de bankkaart of wordt er geld afgehaald via een bankautomaat, of een combinatie hiervan.

Tips

  • Geef nooit je bankkaart en/of pincode aan iemand die je niet (goed) kent.
  • Een bankmedewerker zal zelf nooit vragen om je geheime pincode te geven.
  • Er komt nooit zomaar een bankmedewerker bij jou thuis langs.
  • Aarzel niet om te bellen naar het noodnummer 101 als je telefoon krijgt van een zogezegde bankmedewerker en je de zaak niet vertrouwt.
  • Ben je eerder al slachtoffer geworden van deze vorm van oplichting? Maak dan zeker een afspraak om aangifte te komen doen in één van onze commissariaten.