Diefstal van persoonlijke gegevens

Uw persoonlijke informatie is waardevol voor criminelen. Uzelf tegen oplichting beschermen, houdt ook in dat u ervoor moet zorgen dat uw persoonlijke informatie steeds veilig en beveiligd is.

Hoe werkt het?

Zelfs als u uw accounts op sociale media als 'privé' geconfigureerd en goed beschermd hebt, of als u voorzichtig bent en weinig informatie op uw profiel deelt (foto's, video's, statusupdates enz.), gebruiken oplichters verschillende technieken om u ertoe te brengen uw  persoonlijke gegevens in te typen (naam, e-mail, paswoord, kredietkaartnummer enz.). Die informatie kan vervolgens gebruikt worden om uw identiteit te stelen.

Uw persoonlijke gegevens kunnen oplichters helpen om ongeoorloofde aankopen met uw kredietkaart te doen of bank- of telefooncontracten en -rekeningen te openen. Ze kunnen er zelfs leningen mee aangaan of illegaal handel drijven in uw naam. Uw persoonlijke informatie kan zelfs doorverkocht worden aan andere oplichters. 

Veel aanvallen verlopen volgens een gelijkaardig patroon, waaronder:

  • Twishing (een combinatie van de woorden Twitter en phishing) houdt in dat een bericht wordt gestuurd naar een gebruiker van Twitter waarin deze wordt opgedragen om een website te bezoeken. Als de gebruiker inlogt op de frauduleuze site, verkrijgt de aanvaller de informatie van zijn account (naam en paswoord).
  • Wie bekeek uw profiel of uw pagina op de sociale media? Een dergelijke dienst zal vragen dat u toegang geeft tot uw profiel. Dit leidt naar een frauduleuze bevraging, waarbij u ertoe wordt aangezet om uw persoonlijke informatie te delen. Telkens wanneer iemand de enquête invult, krijgt de spammer een commissie.  U zult nooit te weten komen wie u heeft opgezocht.
  • “Bent u dat in deze video?” Wanneer u op zo'n video klikt, komt u terecht bij een enquête waarmee de spammer geld verdient. U kunt hierdoor ook uw toestel met malware besmetten. 
  • “Uw account werd geschrapt”, “bevestig uw e-mailaccount”. Dergelijke oplichterij is bedoeld om u ertoe te brengen uw persoonlijke informatie en aanmeldgegevens van uw account te onthullen.
  • Oplichting met geschenkkaarten en valse aanbiedingen van populaire winkelketens of hoogwaardige merken. Deze oplichtingspraktijken zijn bedoeld om de gebruiker ertoe aan te zetten persoonlijke informatie te onthullen of in te schrijven op dure diensten. Ze nemen elke maand een nieuwe vorm aan en lijken te mooi om waar te zijn - de gevraagde dienst of product zal nooit aankomen.
  • Wondermiddel, gratis proef! Bij deze online listen wordt gebruikgemaakt van gratis proefversies, valse bevestigingen en enquêtes om u te misleiden om te betalen voor producten en abonnementen zonder te weten dat u hierop intekent (bv. terugkerende verzendingskosten).
  • “Verdien veel geld door van thuis uit te werken”. Een job waarbij een tarief vereist is om te kunnen starten, is waarschijnlijk frauduleus. U vindt deze advertenties op sociale media. Ze leiden naar een aanbieding waarbij geld gevraagd wordt voor een kit die u op weg zal helpen om duizenden euros te verdienen. U kunt gevraagd worden om zeer veel persoonlijke gegevens te geven, o.a. het nummer van uw belastingdossier, kopieën van uw paspoort of rijbewijs. Sommige jobaanbiedingen kunnen dekmantels zijn voor illegale witwaspraktijken, waarbij u tegen een commissie gevraagd wordt om betalingen te ontvangen op uw bankrekening en vervolgens het geld over te maken aan een buitenlands bedrijf. U zult als money mule fungeren voor criminelen, wat strafbaar is.
  • Help, ik zit in de problemen! Een oplichter die zich uitgeeft voor een familielid dat dringend geld nodig heeft, neemt via een bericht op sociale media contact met u op. De oplichter beweert in nood te zijn en zal u vragen om naar hem/haar geld over te schrijven. U kunt ook benaderd worden via telefoon, e-mail of sms.

Wat kunt u doen?

  • Wanneer u informatie over een account op sociale media wil controleren, ga dan rechtstreeks naar de site - vertrouw geen link die beweert u er naartoe te leiden.
  • Wees u bewust van de hoeveelheid informatie en foto's die u op sociale media deelt. Oplichters kunnen deze gebruiken om een valse identiteit aan te maken of om u te treffen met een vorm van oplichting.
  • Herbekijk uw privacy- en veiligheidsinstellingen op elke sociale media-account. Neem uw tijd om precies te begrijpen wat uw profiel over u aan het publiek toont.
  • Doe online onderzoek. Zoek naar de naam van het product of de jobaanbieding om te zien wat anderen hierover zeggen. U kunt deze naam combineren met woorden als 'beoordeling', 'klacht' of 'oplichting'.
  • Meld profielen waarvan u denkt dat het om oplichting gaat aan het sociale mediaplatform. Als ze u volgen of vrienden met u worden, blokkeer ze dan zeker en beëindig elke interactie met hen.
  • Controleer regelmatig de afschriften van uw krediet- en debetkaarten. Als u moet betalen voor iets dat u niet besteld hebt, contacteer dan uw bank en kaartverstrekker.