Veilig Surfen: Opgelet voor vriendschapsfraude!

Deze week hebben we het over een preventiecampagne van de FOD Economie. Deze heeft als doel ons te waarschuwen voor de oplichtingspraktijken op het net, in het bijzonder op de sociale media.

Laten we het voorbeeld van Facebook nemen. U ziet er gezichten van mensen die u vriendschapsverzoeken hebben gestuurd. U bekijkt snel de profielen en aanvaardt enkele vriendschapsverzoeken, omdat u die mensen sympathiek vindt.

Er worden contacten gelegd en berichten uitgewisseld via Messenger. Uw nieuwe vriend legt zijn situatie uit, vraagt u om uw situatie te beschrijven en zegt uw bekommernissen of gevoelens te delen.

Kortom, hij wint uw vertrouwen. Na enkele weken legt hij uit dat hij zich in een tamelijk moeilijke situatie bevindt. Hij vraagt u of u hem kunt helpen door hem een beetje geld toe te sturen.

Hij zegt het snel terug te kunnen betalen zodra hij zijn maandelijkse loon krijgt.

Overtuigd van zijn oprechtheid, stemt u ermee in en betaalt u. De dagen verstrijken, de maand is ten einde en hij legt u uit dat het een beetje moeilijk zal zijn om u onmiddellijk terug te betalen. Als hij u een nieuw voorschot vraagt,

kunt u zich vragen beginnen te stellen of kunt u zijn verhaal geloven en opnieuw geld storten.

Deze oplichtingspraktijk, die inspeelt op onze gevoelens, maakt heel wat slachtoffers.

Dit jaar kreeg de FOD Economie al 382 meldingen van vriendschapsfraude. In meer dan de helft van de gevallen betaalden de slachtoffers de fraudeurs. In het totaal ging het om ongeveer 4 miljoen euro. Eén slachtoffer verloor zelfs 500 000 euro!

De FOD Economie besliste dus om een campagne te lanceren om de burgers voor vriendschapsfraude te sensibiliseren. Het doel van die campagne is ons sterker te maken om tegen onlineoplichters in te gaan en te beletten dat ze nieuwe slachtoffers maken.

Op de website temooiomwaartezijn.be vindt u getuigenissen, maar ook goede raad om u ertegen te beschermen. Die raad kunt u ook gebruiken om de mensen uit uw omgeving te waarschuwen die op sociale media soms te veel informatie prijsgeven. Een goudmijn voor oplichters, want daardoor weten ze meer over hun situatie of hun gemoedstoestand.