In vogelvlucht over 25 jaar luchtsteun

Dit jaar viert de Directie luchtsteun (DAFA) haar 25ste verjaardag. Ze is trots op haar verleden, maar staat tegelijkertijd open voor nieuwe technologische ontwikkelingen. Haar geschiedenis kent tal van hoogtepunten.

In vogelvlucht over 25 jaar luchtsteun

Gespecialiseerde steun aan de politie- en veiligheidsdiensten

In al die jaren vervulde de luchtsteun een niet te onderschatten rol tijdens verschillende soorten interventies: escortes, opsporing van vermiste personen, versterkte huiszoekingen, achtervolgingen, grote rampen … Door zijn talrijke opdrachten draagt de luchtsteun bij tot de veiligheid in onze samenleving, maar ook tot die van de partners en politiecollega's op het terrein.







Op 26 juni is de luchtsteun van de Federale Politie gehuldigd naar aanleiding van zijn 25ste verjaardag. Ter gelegenheid van deze dag heeft de koning DAFA vereerd met een bezoek. Hij toonde heel wat belangstelling voor de toestellen van deze gespecialiseerde eenheid. De koning nam eerst de tijd om met het personeel te praten om vervolgens plaats te nemen in één van onze helikopters (om hem te besturen).



In de namiddag was het tijd voor een voorstelling en de doop van de nieuwe helikopter. De 5-jarige Maélyne, die in 2016 door de steun van DAFA werd teruggevonden, kreeg naar aanleiding van dit gebeuren de bijzondere eer om meter te zijn. Bij haar verdwijning in 2016 was de steun van de helikopter van de Federale Politie essentieel voor het welslagen van de opdracht: het was immers nacht en het gebied was zeer slecht toegankelijk.

Flashback …

De Rijkswacht deed 65 jaar geleden, als toenmalige component van het leger van de landmacht, voor bepaalde opdrachten een beroep op de luchtmacht. In 1968 ging de Rijkswacht over tot de aankoop van zes Alouette-helikopters en vervolgens van drie legendarische PUMA-helikopters die eveneens werden gebruikt voor medische interventies of de verplaatsing van prominenten. Ze werden ingezet tijdens de aanslagen van de CCC (Cellule Communiste Combattante), ten tijde van de Bende van Nijvel en tijdens het bezoek van paus Johannes Paulus II. Ook koning Boudewijn deed er een beroep op voor sommige van zijn verplaatsingen.



Om de interventies van de luchtsteun te vergemakkelijken en omwille van de situaties op het terrein, trad de wil om een volwaardige dienst van de Rijkswacht te worden (die in diezelfde periode demilitariseert) in de jaren '90 steeds meer op de voorgrond.



Met zijn basis in Melsbroek en als lid van de Rijkswacht kocht de luchtsteun in de jaren '90 meerdere Cessna's en helikopters, zoals de MD 520 of MD Explorer.



In het begin van de jaren 2000 volgt de organisatie van EURO 2000. Voor dat type gebeurtenis was de luchtsteun een onmisbare partner. De bestaande vloot werd versterkt en verbeterd met nog moderner materiaal, onder andere voor de opname van digitale beelden.



Met de recente komst van de drones kende het steunaanbod van deze eenheid nog extra uitbreiding. Maar de technologische evolutie stopt niet. Daarom wil DAFA up-to-date blijven voor een nog meer efficiënte steunverlening in lijn met de behoeften van de actoren op het terrein.

Wisten jullie dat:

  • de opleiding van een politiepiloot 3,5 jaar duurt en in verschillende fases verloopt? Ze vangt aan met een theoretische opleiding bij de Koninklijke Militaire School, gevolgd door een opleiding op een Marchetti-toestel in de pilotenschool van Bevekom. Nadien volgt de piloot nog een helikopteropleiding in de pilotenschool van de Franse luchtmacht in DAX. Vervolgens genieten de piloten een opleiding op de toestellen van de politie bij DAFA zelf.
  • na elke 100 vlieguren er een inspectie plaatsvindt? Het toestel wordt dan volledig gestript. Dat vergt ongeveer 320 werkuren.
  • onze mecaniciens bij hun aanwerving over een bachelor luchtvaarttechniek moeten beschikken? Daarna genieten ze gedurende 2 jaar een permanente opleiding, o.a. rechtstreeks bij MD in Arizona.