Geheim experiment tijdens flitsmarathon is geslaagd

BRUSSEL, 19/10/2018. - Op 17 en 18 oktober vond de tiende editie van de flitsmarathon plaats. Tussen woensdagochtend 06u00 en donderdagochtend 06u00 organiseerden 130 politiezones en de Federale Wegpolitie over het hele land snelheidscontroles. 2,54 procent van de gecontroleerde bestuurders werd hierbij betrapt op te snel rijden, in totaal werden er 27.877 snelheidsovertredingen vastgesteld. Tijdens de vorige editie, in april 2018, hielden 33.500 bestuurders zich niet aan de aangepaste snelheid.

De bedoeling van de flitsmarathon is heel duidelijk: door steeds op voorhand aan te kondigen dat de politie massaal zal controleren, hopen we dat bestuurders zich bewuster worden van van hun rijgedrag en dat ze de snelheidslimieten respecteren met zo een veiliger verkeer als resultaat.

Vanuit dat opzicht werd de tiende editie van de flitsmarathon afgetrapt door het voorstellen van de site www.ikflitsmee.be, waar iedereen een locatie kon doorgeven waar zijzelf vinden dat men er te snel rijdt. Maar deze site is niet de enige bijzonderheid van deze verjaardagseditie… Er is namelijk nog een geheim experiment uitgevoerd, dat we op voorhand niet aangekondigd hadden.

Experiment bewijst: de flitsmarathon draagt bij tot een verhoogde verkeersveiligheid
Voor de eerste keer heeft Vias institute snelheidsmeters opgehangen op plaatsen waar de politie controleerde tijdens de flitsmarathon. De snelheid werd niet alleen gemeten tijdens de flitsmarathon maar ook exact één week ervoor. Bedoeling was om na te gaan wat de impact van dit evenement was op het gedrag van de bestuurders.

De conclusies zijn duidelijk: op de dag van de flitsmarathon reden de bestuurders minder snel en het percentage bestuurders dat een overtreding begin was ook minder bij de gekozen flitslocaties. Zo was er…
- een daling van de gemiddelde snelheid met 3 à 7%

Het gaat over een belangrijke winst voor de verkeersveiligheid: binnen de bebouwde kom zorgt een daling met 1km/u van de gemiddelde snelheid voor een daling van het aantal letselongevallen met doden en gewonden met 4%. Een daling van de gemiddelde snelheid met enkele kilometers per uur heeft dus een nog grotere, positieve impact op de verkeersveiligheid.
- Aantal voertuigen in overtreding daalt zelfs tot 25%

Tijdens de flitsmarathon zijn de excessen ook minder groot. De hoogste gemeten snelheid in een zone 50 een week voor de flitsmarathon was 116km/u! Tijdens de flitsmarathon was de hoogste gemeten snelheid op die plaats 83 km/u.

Conclusie
Dit experiment toont duidelijk aan dat de aankondiging van snelheidscontroles en het effectief handhaven een grote impact heeft op de gereden snelheden op onze wegen. Op alle gemeten locaties ligt de gemiddelde snelheid lager tijdens de flitsmarathon dan tijdens exact een week ervoor. De flitsmarathon draagt zo actief bij tot een betere verkeersveiligheid.

Infographic flitsmarathon

Voor vragen rond het experiment kan de pers contact opnemen met Stef Willems, woordvoerder Vias institute via 0473/85.59.44.