Sinds maart al meer dan 33 000 snelheidsovertredingen vastgesteld langs de werken op de E411!

Afgelopen maart begonnen de herstellingswerken op de E411/A4 tussen Daussoulx en Thorembais-Saint-Trond. De snelheid is er over een groot deel beperkt tot 70 km/u en er werden al meer dan 33 000 snelheidsovertredingen vastgesteld. De Federale Politie houdt regelmatig controles op gevaarlijke plaatsen en benadrukt de gevaren van overdreven snelheid.

markus-spiske-s4i05-ybRBg-unsplash

Op 20 maart 2023 gingen grote werken van start op de E411/A4 om de hele breedte grondig te vernieuwen (pechstrook, drie rijstroken en middenberm):

•    Richting Brussel, tussen Daussoulx en Aische-en-Refail (bijna 9 kilometer);

•    Richting Luxemburg, tussen Thorembais-Saint-Trond en Dhuy (10 kilometer);

•    Vernieuwing van de onder- en overbruggingen in deze zones (waterdichtheid, betonherstellingen);

•    Tussen Thorembais-Saint-Trond en Daussoulx (over 14 km) wordt in de middenberm een nieuw drainagesysteem aangelegd en worden de vangrails vervangen.

Gelet op de vele snelheidsovertredingen langs deze werken trekt de Federale Politie aan de alarmbel. "De politie houdt niet zomaar overal snelheidscontroles maar op strategische plaatsen om een invloed te hebben op het gedrag van de bestuurders. Op dit stuk weg werden sinds maart 33 000 bestuurders geflitst, wat enorm veel is ten opzichte van de normale gemiddelden", betreurt hoofdcommissaris Didier Dochain, hoofd van de Wegpolitie van Namen.

Het gevaar is wel degelijk aanwezig

Nu het langer donker is en het winterweer eraan komt, toont de hoofdcommissaris zich bezorgd. "Tot dusver waren er gelukkig geen zware ongevallen, maar de werken zullen maandenlang duren, zonder winterstop!  Fase 1 van de werken is trouwens voltooid en voor fase 2 werden wijzigingen aangebracht voor het verkeer. Fase 3 gaat in vanaf april. De bestuurders zullen zich dus moeten aanpassen aan nieuwe wegconfiguraties."

Het rijgedrag van bepaalde bestuurders is zeer gevaarlijk voor henzelf en voor de anderen. "Sommigen zijn in de werken beland of hebben levens in gevaar gebracht. Een collega in een anoniem voertuig merkte enkele dagen geleden een persoon op die flirtte met de 130 km/u in de snelheidszone 70, met een tiener naast hem. De bestuurder verontschuldigde zich bij de collega die hem zei dat hij beter sorry zou zeggen tegen zijn zoon die hij in gevaar heeft gebracht", betreurt de baas van de Federale Wegpolitie van Namen.

Snelheid aanpassen

De boodschap is duidelijk: "Wanneer je in een werfzone rijdt, of het nu tijdens de week, het weekend of 's nachts is, kun je nooit zeker zijn dat er geen wegenarbeiders aanwezig zijn. Een werf, met of zonder arbeiders, blijft hoe dan ook een gevaarzone voor elke weggebruiker omdat de normale wegconfiguratie is veranderd (smallere rijstroken, omleidingen, werfmateriaal rond de zone). Het is dus zeer belangrijk je snelheid aan te passen om te zorgen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van de andere weggebruikers."

Afgezien van de impact op de veiligheid van de automobilisten en de arbeiders veroorzaakt een ongeval nóg meer verkeersproblemen. "Wanneer de politie en de hulpdiensten ter plaatse komen om de slachtoffers te helpen en de weg vrij te maken, zal dit voor veel grotere vertragingen zorgen dan een vermindering van de snelheid langs de werken. Het is dus beter je snelheid te matigen en risico's te vermijden", zo voegt de Federale Wegpolitie eraan toe.

De werken zouden nog duren tot eind 2024, wees dus uiterst voorzichtig!

Labels