Wat is fraude bij online verkopen en wat als ik slachtoffer ben geworden?

In deze vorm van oplichting komt het slachtoffer in contact met de oplichter via een valse advertentie op een legitieme veilingsite (Autoscout, Immoweb,...). De oplichter, die zich voordoet als koper, zal zelden discussiëren over de prijs.

Vervolgens hanteren de oplichters drie mogelijke scenario's:

  • De valse koper betaalt via een valse/vervalste cheque van een buitenlandse bank. Aanvankelijk stort de bank het bedrag op de rekening van de verkoper. Na enkele weken komt de bank er echter achter dat het om een valse/vervalste cheque gaat en vordert het eerder gestorte geld terug. Ondertussen heeft de verkoper het 'verkochte' artikel meestal al opgestuurd naar de koper. De verkoper blijft achter zonder artikel én zonder betaling.
  • De valse koper vraagt aan de verkoper om zelf een bedrag voor te schieten (bijvoorbeeld de vrachtkosten om een wagen naar het buitenland te laten brengen). Dat voorschot moet meestal betaald worden via een geldtransfersysteem van het type Western Union of MoneyGram. Vanzelfsprekend hoort de verkoper daarna niks meer van de valse koper.
  • De valse koper stuurt een cheque ter waarde van een hoger bedrag dan de verkoper heeft gevraagd. Vervolgens beweert hij dat het om een vergissing gaat, en vraagt de verkoper om het verschil zo snel mogelijk terug te storten. Dit gebeurt opnieuw vooraleer de bank de echtheid van de cheque heeft kunnen verifiëren. In dit geval is de verkoper niet enkel zijn artikel kwijt, maar ook een deel van zijn geld.

Sommige oplichters maken gebruik van een valse transportfirma of tussenpersoon ('escrow') om een vals gevoel van vertrouwen op te wekken. Vaak biedt dit soort bedrijven een extra garantie aan koper en verkoper: zodra de tussenpersoon het geld ontvangt van de koper wordt zogezegd groen licht gegeven aan de verkoper die zijn goed verstuurt naar de koper. Als deze ontvangst bevestigt aan de tussenpersoon, stort deze het aankoopbedrag door aan de verkoper. In realiteit gaat het om een frauduleuze tussenpersoon die een medeplichtige van de koper is.

Enkele tips:

  • Vermijd om zomaar persoonlijke informatie vrij te geven zoals identiteitsdocumenten of bankgegevens. De oplichters kunnen ze gebruiken voor het plegen van andere criminele feiten.
  • Verbreek alle contact met de oplichters en betaal niks
  •  Neem zeker deze brochure over bedrog en oplichting door om sneller een poging op het internet te herkennen.

Meer weten? Klik hier

Slachtoffer?

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Regio Puyenbroeck via het contactformulier of telefonisch via 09 310 33 00.