Hoe kan ik veilig webwinkelen?

Vóór de transactie

  • Controleer of het bedrijf achter de website duidelijk identificeerbaar is: een vast telefoonnummer, adres, BTW-nummer en de algemene voorwaarden.
  • Ga na of het bedrijf geregistreerd is met een geldig ondernemingsnummer. Dit kan via de VIES-site van de Europese Commissie.
  • Check of de website een kwaliteitslabel vermeldt en of de site ook daadwerkelijk aangesloten is bij dat betreffende label.
  • Hou in het oog of alle transacties verlopen via beveiligde pagina's. Veilige pagina's kun je herkennen aan het hangslotteken in de adresbalk van je browser en aan het webadres dat altijd begint met https (niet met http). De 's' staat voor secure.
  • Doe enkel aankopen op zoekertjessites als je voldoende garanties krijgt dat de koper of verkoper het goed meent. Kijk bijvoorbeeld op de veilingsites naar de feedback van de (ver)koper. Het feedbacksysteem is niet waterdicht, maar geeft je toch een indicatie. Kijk ook sinds wanneer hij of zij lid is. Als hij/zij al lange tijd meegaat, is de kans groter dat het een eerlijke (ver)koper is. Geef nooit voorschotten zonder dat je het goed zelf gezien hebt.

Tijdens de transactie

  • Ga de serieuze bedoelingen van de verkoper na: stel vragen over de goederen of diensten die hij aanbiedt, zeker als het gaat om een veilingsite.
  • Achterhaal wat je werkelijk zal moeten betalen en of alle onkosten zijn inbegrepen. Wees ook op je hoede als de prijs abnormaal laag is.
  • Regel nooit je aankoop via een geldtransfersysteem zoals Western Union of Moneygram (dit zijn enkel goede systemen om snel geld over te maken aan mensen die je kent).
  • Geef bij de aankoop enkel gegevens in die noodzakelijk zijn voor de bestelling. Geef nooit een rekeningnummer, wachtwoord of pincode door.
  • Lees het verzend-, garantie- en retourbeleid van de webshop. Ga na of je het recht hebt om binnen een periode van 7 werkdagen af te zien van de aankoop.

Na de transactie

  • Bewaar alle gegevens over de aankoop, bijvoorbeeld door een screenshot van de pagina te maken of deze af te drukken.
  • Kijk achteraf de bankafschriften van je kredietkaart na.
  • De verkoper is verantwoordelijk voor de verzending van je aankoop. Komt die niet aan, dan moet je in principe niet betalen. Ook wanneer het product beschadigd is, mag je het terugsturen en een nieuw exemplaar vragen.
  • In geval van oplichting bij een aankoop die je hebt betaald met een kredietkaart, neem dan contact op met de uitgever van de betreffende kaart, meld het misbruik en vraag om de betaling ongedaan te maken.
  • Als je een cheque ontvangt van een koper, doe niets tot je bank heeft bevestigd dat het een echte cheque is, die bovendien gedekt is - dit duurt enkele weken. Stort in afwachting geen geld terug aan de koper (indien hij/zij een cheque met een te hoog bedrag heeft gestuurd), en wacht met het verzenden van je koopwaar.

Meer info: cybersimpel.be

Europol stelde deze 12 gouden regels op voor veilig online winkelen:

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 09 244 24 00.