Bankfraude: Hoe herken je het en wat moet je doen?
Steeds vaker proberen criminelen bankgegevens te stelen via misleidende berichten, telefoontjes of valse websites. Ze doen zich voor als je bank en vragen je codes of gegevens. Trap er niet in! Banken vragen je nooit om je wachtwoorden, pincodes of bankcodes door te geven.

Bovenstaande afbeelding, opgesteld door Febelfin, geeft een handig overzicht van:
- De officiële noodnummers van verschillende banken.
- Concrete stappen die je moet nemen bij (vermoeden van) fraude.
- Handige tips om je bankgegevens te beschermen.
Wat als je slachtoffer bent van fraude?
- Bel onmiddellijk je bank. Banken zijn 24/7 bereikbaar en kunnen je rekening blokkeren om verdere schade te voorkomen. Een overzicht van alle Belgische banken kan je in dit document vinden.
- Verzamel bewijsmateriaal. Noteer hoe en wanneer de fraude is gebeurd en bewaar screenshots van gesprekken of verdachte berichten.
- Doe aangifte bij de politie. Een proces-verbaal helpt bij het verdere onderzoek en kan je bank ondersteunen in het terugvorderen van je geld.
Bij dringende politiehulp bel je altijd het nummer 101!
Volg ons op Facebook en Instagram voor meer updates.