Hoe aangifte of klacht doen?
Ben je slachtoffer van een misdrijf? Werd je wagen beschadigd? Was je betrokken in een verkeersongeval met gewonden? Je portefeuille gestolen of kwijt? Aarzel dan niet om aangifte te doen bij de politie. Alleen dan kan een onderzoek gestart worden.
Er zijn drie manieren waarop je aangifte kan doen:
- Op een commissariaat, tijdens de openingsuren kun je terecht op een van onze commissariaten;
Maak hier een afspraak! - Online politieloket, voor bepaalde feiten kan je aangifte doen via het online politieloket;
- Ter plaatse, bij dringende interventies of misdrijven waarbij vaststellingen nodig zijn komt de politie ter plaatse.
Aangiftes via de telefoon, e-mail of sociale media zijn niet mogelijk.
Niet-dringende meldingen zoals geluidsoverlast, defecte verkeerslichten, … kunnen wel telefonisch gemeld worden via 012 95 90 00.
Op een commissariaat
In het commissariaat van Tongeren en Borgloon is alle dagen, uitgezonderd op zon- en feestdagen één inspecteur tussen 8 en 16 uur aanwezig om uw aangifte of klacht te noteren. Je kan er eveneens de nodig documenten bekomen in geval van verlies of diefstal van officiële documenten (identiteitskaart, rijbewijs,...).
Voor een dringende politionele tussenkomst, dien je contact op te nemen met de noodcentrale 101.
Online politieloket
Police-on-web is het online politieloket dat 24 uur op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar is via https://www.politie.be/police-on-web/nl/. Je kan er terecht voor de aangifte van bepaalde feiten, het aanvragen van een vakantietoezicht of het aanmelden van je alarmsysteem.
Aangifte kleine misdrijven
Voor de aangifte van volgende feiten kan je op https://www.politie.be/police-on-web/nl/ terecht:
- fietsdiefstal;
- bromfietsdiefstal;
- winkeldiefstal;
- vandalisme;
- graffiti.
Ter plaatse
In nood, bij dringende interventies (verkeersongevallen met gewonden) of bij feiten waarbij vaststellingen noodzakelijk zijn (inbraak, winkeldiefstal met camerabeelden) of waarbij de daders nog aanwezig zijn, komt de politie ter plaatse.
Bel 101 !