Valse e-mails en websites

Phishing is fraude via het internet waarbij oplichters gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer, bankkaartcode, …) van je proberen te verkrijgen via valse e-mails en websites.

Deze oplichters geven zich onder meer uit voor nutsbedrijven, supermarkten, banken, en zelfs overheids- of politiediensten. Het is dus belangrijk om steeds alert te zijn!



Hoe kan je verdachte e-mails herkennen?

- De e-mails komen onverwacht, zijn zogezegd ‘dringend’ en vragen naar persoonlijke gegevens.

- De e-mails bevatten vaak taal- of spellingsfouten.

- Controleer het e-mailadres. Een vreemde domeinnaam (hetgeen dat achter de @ staat) wijst vaak op oplichting.



Wat doe je met verdachte e-mails?

- Open en beantwoord de e-mails niet.

- Stuur de e-mails door naar verdacht@safeonweb.be.

- Verwijder nadien de e-mails zo snel mogelijk, ook uit je prullenbak.

- Toch geopend? Klik dan niet op afbeeldingen, bijlagen of links naar websites. Vul ook geen persoonlijke gegevens in!



Twijfel je over een e-mail?

- Neem telefonisch contact op met de afzender om navraag te doen over de e-mail. BELANGRIJK: gebruik het officiële telefoonnummer en geen nummers die in de verdachte e-mail staan.



Heb je toch gegevens doorgegeven?

- Gaat het om een wachtwoord dat je ook op andere plaatsen gebruikt? Wijzig dit wachtwoord dan onmiddellijk.

- Gaat het om bankkaartgegevens? Bel onmiddellijk naar Cardstop (078 170 170) om je kaart te blokkeren.

- Klacht indienen kan bij de lokale politie of via de website https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Politiezone Rode via het contactformulier of telefonisch via 02 363 73 83.