GAS-5
GAS-5: snelheidsovertredingen
Elk lokaal bestuur heeft sinds 1 februari 2021 de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren met GAS-boetes. Wanneer een stad of gemeente hiervan gebruik maakt, vallen deze overtredingen niet langer onder het strafrecht.
Waarom?
Het toepassen van GAS 5 biedt het lokale bestuur de kans om actief bij te dragen aan de verkeersveiligheid door handhaving te versterken.
Met deze maatregel streeft het bestuur er vooral naar om de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente te verbeteren. De meerderheid van de burgers houdt zich aan het opgelegde snelheidsregime in de straten, maar voor een kleinere groep blijkt sensibilisering en campagnes over verkeersveiligheid niet voldoende effect te hebben. Voor deze weggebruikers kunnen camera’s een waardevolle aanvulling zijn, om zo een gedragsverandering te stimuleren en veilig rijgedrag af te dwingen.
Bovendien kan door de inzet van camera's in bepaalde straten de overlast door te snel rijdende voertuigen worden verminderd.
Zowel bemande als onbemande camera’s zullen regelmatig worden geëvalueerd en waar nodig aangepast. Deze evaluaties zullen bepalen welke aankopen gedaan worden en waar prioriteiten liggen voor de uitbreiding van het cameranetwerk.
Voorwaarden
De snelheidsovertredingen die de gemeente zelf mag beboeten moeten voldoen aan volgende voorwaarden:
-
De overtreding vindt plaats op wegen waar 30 km/u of 50 km/u de maximumsnelheid is (ongeacht wie de wegbeheerder is).
-
De overtreding mag maximaal 20 km/u te veel bedragen (bovenop de technische correctie van 6 km).
-
De overtreding wordt vastgesteld door een automatisch toestel (bemand, onbemand, mobiel of vast) dat volledig gefinancierd is door de lokale overheid.
-
De overtreding wordt begaan door een meerderjarig persoon of rechtspersoon.
-
Er wordt op hetzelfde moment geen andere overtreding vastgesteld.
Wordt niet aan deze voorwaarden voldaan, dan blijft de vastgestelde overtreding onderworpen aan het strafrecht en blijft het openbaar ministerie bevoegd.