Woonstverandering
Het is van essentieel belang dat je hoofdverblijfplaats permanent geregistreerd staat bij de bevolkingsdienst van je gemeente van verblijf. Zo kan de overheid je correct inschrijven op je nieuwe adres en blijven je rechten, plichten en dienstverlening gegarandeerd.
Wat moet je doen als je verhuist:
- Bij verandering van hoofdverblijfplaats binnen dezelfde gemeente, moet je de aangifte doen bij de bevolkingsdienst van die gemeente.
- Bij het overbrengen van je hoofdverblijfplaats naar een andere gemeente in België, moet je hiervan aangifte doen bij de dienst burgerzaken van de nieuwe gemeente.
De aangifte moet in beide gevallen gebeuren binnen de 8 werkdagen na het betrekken van je nieuwe woonst. Je moet ook de dienst burgerzaken verwittigen wanneer je gedurende een zekere periode in je gemeente afwezig bent of wanneer je de gemeente definitief verlaat voor het buitenland.
De wijkinspecteur wordt nadien ingeschakeld om na te gaan of je werkelijk woont waar je beweert te wonen. Deze politieambtenaar zal je een bezoek brengen (al dan niet op afspraak) en een verslag opstellen waarin de bevindingen worden genoteerd. Deze bevindingen van een onderzoek op het terrein houden een advies in waarop de burgemeester al dan beslist of je wel of niet wordt ingeschreven.