Ongewenste telefoonoproepen

Afhankelijk van het soort oproepen kan je volgende acties ondernemen:

Anonieme oproepen

Wat kan je doen ?

  • Sommige telefoontoestellen laten toe om specifieke oproepnummers of alle private nummers op je toestel te blokkeren. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je toestel of neem contact op met je telefoonprovider (Base - Proximus - Telenet - Orange).
  • Je kan je telefoonnummer als een geheim nummer of niet-vermeld-nummer laten registreren. Neem ook hiervoor contact op met je telefoonprovider.
  • Heb je al maatregelen getroffen, maar word je toch nog vaak door dezelfde onbekende oproeper lastiggevallen? Noteer dan telkens de data en de uren waarop je werd gebeld. Je kan aan de ombudsdienst voor telecommunicatie vragen om de identiteit van de oproeper na te gaan. Het onderzoek zal enkel gebeuren wanneer de feiten lijken vast te staan en het verzoek heeft betrekking op precieze data en uren. De ombudsdienst kan de vermoedelijke dader niet identificeren indien de oproepen gebeurd zijn vanuit een telefooncel, vanuit een ander land of, soms, als ze afkomstig zijn van een GSM met een vooruitbetaalde kaart. Het aanvraagformulier vind je op de website van de ombudsdienst.

In geval van kwaadwillig opzet of stalking doe je aangifte bij de politie. Dit kan enkel door persoonlijk op het politiecommissiariaat klacht te komen indienen. (alle dagen open van 07-19u)

Commerciële oproepen

Wat kan je doen ?

Wil je commerciële oproepen vermijden, registreer je telefoonnummer dan op www.belmenietmeer.be. Bedrijven en organisaties halen je telefoonnummer en naam uit hun belbestanden en zullen je niet meer bellen voor hun producten, diensten of speciale promoties.
Kan je het oproepnummer achterhalen, kijk dan even via google of de witte gids om wie het gaat, en vraag om uit hun bestanden geschrapt te worden.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 03 650 35 00.