Laat u niet vangen - Cybercrime en Phishing

Met behulp van phishing trachten criminelen naar persoonlijke informatie en bankcodes te hengelen zodat ze hun slag kunnen slaan. Deze maand werd tot maand van de cyberveiligheid uitgeroepen door het Centrum voor Cybersecurity België en de Cyber Security Coalition om mensen bewuster te maken van hun internet-gedrag en hen te wijzen op verdachte toestanden. 

U ontvangt een e-mail die ogenschijnlijk van uw bank uitgaat en u wordt met allerlei smoezen verzocht uw gegevens en codes in te geven.

Het kan zijn dat men u hierbij zelfs opbelt om u bij het login-proces te begeleiden.

Uiteindelijk zal u gevraagd worden om de code gegenereerd door uw kaartlezer of digipass in te geven.

Indien men telefonisch vraagt naar uw codes, beëindigt u best meteen het gesprek nadat u het oproepnummer genoteerd hebt. Geef uw codes ook niet door via chat, SMS, sociale media, etc.

Druk ook niet op (betaal-) linken die u via WhatsApp, Facebook Messenger, etc. worden verstuurd.

Bedrijven zoals Microsoft gaan u zelf niet spontaan bellen bij computerproblemen. Beëindig meteen zo'n telefoongesprek. Indien nodig neemt u zélf contact op met de klantendienst via de officiële website of e-mailadres.

Wees ook erg voorzichtig met kandidaat-kopers die reageren op uw online zoekertjes. Klik geenszins op links. Ze kunnen u leiden naar valse websites van banken, koeriersbedrijven, enz. waarbij er om bankcodes gevraagd wordt.

Meld verdachte e-mails, links en websites aan het Centrum voor Cybersecurity België via verdacht@safeonweb.be.

Hieronder vindt u een voorbeeld van een phishing e-mail. Hetgeen abnormaal is aan de e-mail is in het rood aangeduid.

 

Phishingmail

Ten eerste zal de bank nooit een e-mail sturen met de vermelding “prioriteit: hoog”. Ten tweede is aan de domeinnaam van het e-mailadres te zien dat dit niet het domeinnaam van de bank betreft.

WAT ALS HET TOCH MISGEGAAN IS?

1.        Neem zo snel mogelijk contact op met uw bank. Vraag de transactie(s) tegen te houden.
2.        Meld de feiten meteen aan de politie. Bezorg de politie de exacte data en tijdstippen; de gebruikte e-mail­ en internetadressen, namen van de betrokkene(n); afdrukken van chat- en mailberichten en schermafdrukken (via print screen of maak een foto).

NUTTIGE LINKS:

TIPS

  1. Maak gebruik van een spamfilter om phishing mails te vermijden.
  2. Open geen berichten die u verdacht vindt en download zeker geen bijlagen.
  3. Klik niet op een link in een bericht van een onbekende afzender. U kan er wel met uw rechtermuisknop op drukken en selecteer “linkadres kopiëren” teneinde deze aan uw bank en de politie te melden.
  4. Controleer het e-mailadres van de verzender. Gebruik de antwoordfunctie om zeker te zijn wat het e-mailadres is van de verzender.
  5. Neem bij twijfel persoonlijk contact op met de bank.
  6. Geef zelf de website en/of het telefoonnummer van uw bank in.