ANPR - Trajectcontroles

Trajectcontrole 

Vanaf april 2024 zijn er in Grimbergen ANPR-camera's geplaatst. Deze camera's voeren snelheidscontroles uit. De beelden blijven één maand bewaard en worden daarna gewist. De verwerking gebeurt conform de wetgeving op de privacy.

De wetgever stelt immers strenge eisen aan cameratoezicht in openbare ruimtes. Het is van groot belang dat de privacy van bewoners gewaarborgd blijft. Toezicht wordt strikt gecontroleerd, en cameratoezicht mag alleen worden ingezet voor de wettelijk vastgelegde doeleinden. Bovendien worden de camera's niet gebruikt om in huizen, winkels of andere privéruimtes te kijken.

Meer informatie over de camerabeelden en de gegevens van de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) kan je hier vinden.

De trajecten worden via verkeersborden duidelijk aangekondigd, zodat bestuurders er niet naast kunnen kijken.

• Spaanse Lindebaan - de Merodestraat
• Beigemsesteenweg - Meerstraat
•Benedestraat - Kerkstraat - Achterstraat - Kruisstraat
• Molenstraat
• Strombeeklinde

Procedure

Vaststelling

Alleen de politie is bevoegd om deze snelheidsovertredingen vast te stellen, aan de hand van beelden van bemande of onbemande camera’s of ANPR-camera’s. De politie stelt vast en doet de triage. Concreet betekent dit dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen strafrechtelijke overtredingen en overtredingen die binnen het GAS-5 reglement vallen. Deze overtredingen worden vervolgens automatisch via diverse softwaretoepassingen overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar van Haviland.

Betalingsuitnodiging

De sanctionerend ambtenaar ontvangt een proces-verbaal van de politie. Dit proces-verbaal omvat de strikt noodzakelijke gegevens (titularis voertuig, kenteken, kleur, gemeten snelheid,…). De overtreder krijgt een brief met de kennisgeving van de overtreding, een uitnodiging om de boete te betalen en een afschrift van het proces-verbaal. Indien de overtreder het niet eens is met de boete, kan binnen 30 dagen verweer worden aangetekend. Als de boete binnen deze termijn wordt betaald, is de procedure afgerond.

Ben je het niet eens met de boete? 

Dan kan je verweer indienen bij Haviland: GAS-5 verweer.

Je kunt online verweer indienen binnen 30 dagen na ontvangst van de betalingsuitnodiging. Als je het webformulier niet kunt gebruiken, kun je je verweerschrift binnen dezelfde termijn per gewone post opsturen naar

        Sanctionerend ambtenaar – Haviland

       Brusselsesteenweg 617

       1731 Zellik

Uw verweer wordt beoordeeld door de sanctionerend ambtenaar. Tijdens het onderzoek van het verweer kan de sanctionerend ambtenaar extra informatie, zoals foto's van het feit, opvragen bij de politie. Deze foto's geven enkel een beeld weer van het voertuig, de omgeving, de kentekenplaat,… maar passanten en niet relevante informatie worden vervaagd of onherkenbaar gemaakt. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar ontvangt u per post. Het behandelen van verweer kan enige tijd duren, en u hoeft de boete in de tussentijd niet te betalen.

  • Als het verweer als ongegrond wordt beoordeeld, ontvangt u een herinnering voor de boete. U heeft dan 30 dagen om de boete te voldoen, tenzij u besluit in beroep te gaan bij de politierechtbank tegen deze beslissing.
  • Wanneer de sanctionerend ambtenaar oordeelt dat het verweer gegrond is, wordt de boete ingetrokken en wordt het dossier gesloten.

Houd er rekening mee dat er binnen het GAS-5-reglement geen mondeling verweer mogelijk is.

U heeft ook het recht om in beroep te gaan tegen de beslissing van de sanctionerend ambtenaar bij de politierechtbank. Dit moet binnen één maand na ontvangst van de beslissing gebeuren door een verzoekschrift in te dienen bij de politierechtbank in Vilvoorde.

Herinnering

Bij niet-tijdige betaling ontvangt de overtreder een betalingsherinnering.

Wens je een afbetalingsplan? Gelieve dan een mail te sturen naar handhaving@grimbergen.be.

Hoe wordt het bedrag van de boete bepaald?

  • Bebouwde kom - zone 30 - schoolomgeving
     

    Snelheid Boetebedrag
    10 km/u te snel € 53
    11-20 km/u te snel € 53 + € 11 / bijkomende km te snel
  • Buiten de bebouwde kom

    Snelheid Boetebedrag
    10 km/u te snel € 53 
    11-20 km/u te snel € 53 + € 6 / bijkomende km te snel

FAQ

Worden trajectcontrolecamera’s voor videobewaking gebruikt?

Voor trajectcontroles worden zogenaamde ANPR-camera’s ingezet. ANPR-camera’s zijn geen bewakingscamera’s. Ze zijn speciaal ontworpen om nummerplaten te kunnen lezen van (snel) voorbijrijdende voertuigen. De beeldverwerking gebeurt om privacyredenen in de camera zelf. De camera’s sturen enkel nummerplaten en foto’s als bewijs van de herkenning door. Er worden dus geen videobeelden doorgestuurd. Bij trajectcontroles worden die ANPR-camera’s bovendien zeer specifiek gericht op een zeer beperkte zone van de rijbaan. 

Wat wordt er gefilmd door trajectcontrolecamera’s?

Trajectcontrolecamera’s ‘filmen’ niet continu. De beelden worden door de camera zelf geïnterpreteerd en alleen nummerplaten van voertuigen worden geregistreerd, samen met de bijbehorende foto’s als bewijs. Voetgangers en fietsers worden niet geregistreerd, aangezien ze geen nummerplaat hebben.

Wie kan de foto’s bekijken?

Alleen beëdigde politiemedewerkers hebben – enkel met geldige reden – toegang tot de foto’s (conform artikel 62 van de wegverkeerswet). Het Controleorgaan op de Politionele Informatie (COC) controleert hierbij strikt het respecteren van de privacywetgeving. Snelheidsovertredingen worden door een politieambtenaar vastgesteld. Overtredingen die onder GAS-5 vallen worden doorgestuurd naar de sanctionerend ambtenaar van de gemeente. Een foto wordt meegestuurd als bewijsmateriaal voor mogelijk verweer en is enkel toegankelijk voor de sanctionerend ambtenaar.

Worden de ANPR-camera’s ook nog voor andere doeleinden gebruikt dan trajectcontrole? Zo ja, voor welke doeleinden en hoe?

In het kader van doeleinden van gerechtelijke en bestuurlijke politie (volgens de Wet op het politieambt of WPA en volgens Titel 2 van de Wet Gegevensbescherming) mogen de originele camerabeelden worden opgeslagen bij de bevoegde lokale politiezone. Enkel beëdigde politiemedewerkers hebben toegang tot deze beelden en enkel wanneer er een gerechtvaardigde reden is, zoals een lopend strafonderzoek. Ze kunnen enkel zoeken op voertuigen en niet op personen: dat is technisch niet mogelijk en wettelijk ook niet toegelaten. De toegang tot en het gebruik van deze beelden staat onder strikte controle van het Controleorgaan op de Politionele Informatie (COC), dat toeziet op de correcte naleving van de privacywetgeving.

Hoelang worden de beelden bewaard bij de bevoegde lokale politiezone?

De beelden worden maximaal 30 dagen bewaard. Nadien worden ze automatisch verwijderd. Deze termijn kan worden verlengd in uitzonderlijke gevallen, zoals bij gerechtelijke of politionele onderzoeken. Dit betekent dat, als er een lopend onderzoek is, de beelden langer bewaard mogen worden om het onderzoek te ondersteunen.

Hoelang mag bewijsmateriaal in de GAS-dossiers worden bewaard?

De informatie die in het kader van snelheidsovertredingen conform GAS-5 wordt bezorgd aan de gemeenten en door de sanctionerend ambtenaar wordt verwerkt, mag als bewijsmateriaal wettelijk tot 5 jaar worden bewaard.

Wat als iemand zijn GAS-boete niet betaalt?

Niet betaalde GAS-boetes zijn opeisbaar en kunnen via een gerechtsdeurwaarder ingevorderd worden.

Wat als er verweer wordt ingediend tegen een GAS-5-boete op basis van het niet respecteren van de privacywetgeving?

Bij verweer wordt het dossier onderzocht door de sanctionerend ambtenaar. Als de overtreder stelt dat de camera’s niet voldoen aan de privacywetgeving, dan kan de ambtenaar melden dat de camera’s die voor de trajectcontrole worden gebruikt wel degelijk de privacywetgeving respecteren onder de verantwoordelijkheid van de lokale korpschef. Hierop wordt toegezien door het Controleorgaan op de Politionele Informatie (COC). De sanctionerend ambtenaar kan op die basis het verweer afwijzen. Indien de verweerder niet akkoord gaat, kan hij beroep aantekenen bij de politierechtbank.

Wie is verantwoordelijk voor de gegevensverwerking?

De lokale politiezone en het lokaal bestuur zijn beide verwerkingsverantwoordelijke, maar elk voor hun respectievelijk deel in de procedure en voor hun eigen respectievelijke verwerkingen.

Concreet is de lokale politiezone de verwerkingsverantwoordelijke in het kader van de verwerking van de vaststellingen van de trajectcontrole tot aan het proces-verbaal van vaststelling. Het respecteren van de privacywetgeving met betrekking tot het gebruik van de ANPR-camera’s valt onder de verantwoordelijkheid van de lokale politiezone.

Het lokaal bestuur is de verwerkingsverantwoordelijke in het kader van het opleggen van de administratieve sancties (GAS-5), dus concreet zodra het dossier conform GAS-5 is en door de lokale politiezone wordt doorgestuurd naar de sanctionerend ambtenaar.