Fraudeurs doen zich voor als Card Stop

Heel wat mensen hebben frauduleuze sms'jes ontvangen – zogenaamd van Card Stop. Mensen worden verleid om op een link te klikken, zogezegd om te voorkomen dat hun bankkaart geblokkeerd wordt. Maar ondertussen weten jullie natuurlijk dat je dat vooral niét moet doen!

Card Stop

Card Stop is de dienst waar je betaalkaarten kunt laten blokkeren, bijvoorbeeld wanneer je je kaart verloren bent of als ze gestolen is. Fraudeurs doen zich nu voor als deze dienst en verzenden valse berichten die je willen doen geloven dat iemand hun dienst gebeld heeft om jouw kaart te laten blokkeren. Vervolgens spelen ze in op jouw – in eerste instantie logische – reactie om dit ongedaan te maken. Ze proberen je op een link te laten klikken die je naar een valse website leidt. Nietsvermoedende slachtoffers vullen er hun bankgegevens in en eindigen met een geplunderde rekening.

Doe dit dus vooral niét. Een bank – of in dit geval Card Stop – zal je nóóit om persoonlijke codes vragen via sms, mail of sociale media. Twijfel je over de echtheid van een bericht? Zoek dan het juiste nummer van je bank op (bel zeker niet naar het nummer in het twijfelachtige bericht) en vraag hen om meer informatie.

Onthoud…

  • Geef nooit, maar dan ook nóóit persoonlijke informatie zoals bankgegevens of -codes door via telefoon, mail, sms of sociale media. Een bank zal dit nooit aan je vragen.
  • Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) app of site van je bank brengen.
  • Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of via de beveiligde website van je bank.

 

Toch in de val getrapt?

  1. Neem zo snel mogelijk contact op met je bank.
  2. Verwittig (de echte) Card Stop via www.cardstop.be of op het nummer 070 344 344 als je ook kaartgegevens hebt doorgegeven.
  3. Verander je codes.
  4. Doe aangifte bij politie.