Opgelet voor helpdeskfraude!
We waarschuwen in onze zone opnieuw voor helpdeskfraude waarbij oplichters zich (telefonisch) valselijk uitgeven als politieagent.

In de afgelopen periode hebben we meerdere meldingen ontvangen van burgers die gecontacteerd werden door iemand die beweerde een politieagent te zijn uit onze politiezone. Deze oplichters proberen op een zeer overtuigende manier gevoelige persoonsinformatie te verkrijgen. Denk aan rekeningnummers, rijksregisternummer alsook informatie over de aanwezigheid van waardevolle bezittingen in huis.
Gezien de vastberadenheid van de oplichters, benadrukken we nogmaals met klem dat politiemedewerkers nooit op dergelijke manier contact opnemen met burgers. Deze praktijken zijn frauduleus. Twijfel je over de echtheid van de persoon in kwestie? Pols dan gerust naam en politiezone, beëindig het gesprek en neem zelf contact op met politie via het officiële nummer.
Ben je slachtoffer geworden van helpdeskfraude? Doe dan zeker aangifte bij politie. Enkel op die manier kunnen we deze vorm van criminaliteit beter in kaart brengen en opsporen.
Hoe herken je helpdeskfraude?
- Onverwacht contact: Je wordt gebeld door iemand die je niet kent en die zich voordoet als bijvoorbeeld een politieagent of bankmedewerker
- Drang naar snelle actie: De oplichter probeert je onder druk te zetten om snel te reageren en persoonlijke gegevens te verstrekken. Ze werken daarbij gewiekst en volhardend.
- Verzoek om geld of waardevolle bezittingen: Je wordt gevraagd om geld over te maken of waardevolle bezittingen te verbergen.
Wat moet je doen?
- Verstrek geen persoonlijke gegevens: Deel nooit persoonlijke informatie met onbekende personen, ook niet telefonisch.
- Beëindig het gesprek: Laat je niet overtuigen om aan de lijn te blijven, maar leg de telefoon onmiddellijk neer.
- Doe aangifte: Heb je te maken gehad met helpdeskfraude? Doe dan aangifte bij de politie.