Wat je moet weten over de installatie van een inbraakalarm

Je overweegt een alarmsysteem te plaatsen in eenwoning/handelspand,... ? Dan dien je enkele spelregels te respecteren.

Een alarmsysteem heeft alleen zin heeft als je ook andere voorzorgen neemt. Er bestaan heel wat andere maatregelen die kunnen zorgen dat je beter beveiligd bent tegen inbraak. De diefstalpreventie adviseur van je gemeente helpt je hiermee graag verder.

Waarop dien je te letten bij de aanschaf van een inbraakalarm?

Informeer je bij erkende installateurs: de erkende installateurs beschikken over een erkenningsnummer en indentificatiekaart. Zij garanderen een kwaliteitsvol systeem (INCERT-label) en professionele, betrouwbare service op maat. De lijst van de erkende beveiligingsfirma's kan je raadplegen op de website www.vigilis.be van de FOD Binnenlandse Zaken.

Koop zeker niet aan de deur. Dergelijke verkopen zijn trouwens illegaal als de waarde van het verkochte goed 250 euro overschrijdt.

Denk eraan om inbraakbeveiliging te koppelen aan brandpreventie, zo sla je twee vliegen in één klap!

Verplichte registratie van je alarmsysteem

Vergeet niet om je alarmsysteem, binnen de 10 dagen na installatie, te registreren bij de politie via police-on-web.

Sinds 1 juli 2010 moeten alarminstallaties voor inbraakpreventie, voorzien van een buitensirene of communicatiemodule, online geregistreerd worden. Indien het systeem op een alarmcentrale aangesloten is, zorgt die laatste voor de registratie. Indien je je alarm niet registreert, dan heeft de politie het recht de buitensirene en het zwaailicht te neutraliseren, zonder jouw toestemming.

Raadpleeg voor meer informatie de brochure 'Geen (node)loos alarm' van de FOD Binnenlandse Zaken.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 056 55 00 55.