Opgelet voor bankkaart-phishing aan huis

De voorbije weken werden in onze zone enkele aangiftes genoteerd van bankkaart-phishing aan huis, een gedurfde vorm van oplichting waarbij de criminelen zich voordoen als bankmedewerkers die langs jouw woning komen omdat er bijvoorbeeld verdachte transacties zijn gebeurd op je bankrekening.

betaling via mobiele betaalterminal

Criminelen gaan steeds verder. Bij deze vorm van phishing bellen ze een nietsvermoedend slachtoffer op met de boodschap dat er verdachte transacties zijn gebeurd op zijn of haar rekening. De 'bankmedewerker' zal naar je thuis komen om het probleem op te lossen. De oplichter zal voorstellen om samen met jou in te loggen bij je bank en eventueel vragen om een testoverschrijving te doen. Helaas is het geen test, maar worden de centen rechtstreeks overgeschreven naar de bankrekening van de verdachte.

Daar blijft het niet bij. Terwijl je inlogt, zien ze jouw pincode. Achteraf zullen zij je bankkaart in twee knippen en meenemen 'zodat je kaart niet meer misbruikt kan worden'. Niets is minder waar ... de kaart blijft bruikbaar als de chip intact is. De oplichters trekken na hun bezoek meteen naar een bankautomaat om jouw rekening leeg te maken.

De oplichters zijn zeer overtuigend en gedragen zich professioneel. Onthoud echter dat bankmedewerkers nooit bij jou thuis zullen langskomen. Krijg je zo'n telefoontje? Hang op en contacteer je bank via het officiële telefoonnummer. Zij kunnen je snel vertellen of het verhaal klopt. Waarschuw ook je (groot)moeder, collega en vrienden zodat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn en niet in de val lopen.

Kreeg jij een bezoekje en werd je helaas toch om de tuin geleid? Neem onmiddellijk contact op met je bank en contacteer onze diensten. Tijdens de kantooruren bel je naar 03 680 12 70, buiten de kantooruren naar het noodnummer 101.