Opgelet voor nieuwe vorm van bankfraude

Het cyberteam van politie Zeeland-West-Brabant (Nederland) waarschuwde ons voor een nieuw fenomeen van oplichting.

Computer, bron: Unsplash.

Je krijgt een telefoontje van een, zogezegde, medewerker van je bank. Deze medewerker vraagt om software van Teamviewer of Any Desk te downloaden omdat er een verdachte transactie gebeurd zou zijn op je rekening. Op deze manier verschaft de 'medewerker' zich toegang tot jouw computer. Er wordt gevraagd naar je pincode of de responscode van je identificatietoestelletje van de bank. Het slachtoffer geeft deze door en dan wordt het beeldscherm van de computer zwart zodat het slachtoffer niet meer kan zien wat er gebeurt. De ‘bankmedewerker’ vertelt dan dat dit normaal is en dat het slachtoffer zich absoluut geen zorgen hoeft te maken. Na een gesprek - dat vaak wel een uur duurt - wordt de verbinding verbroken en blijft het slachtoffer achter met een lege, of soms meer dan lege bankrekening.”

De cybercriminelen zijn getraind om mensen op hun gemak te stellen en hun vertrouwen te winnen. Ze nemen hun tijd voor het gesprek en hebben een antwoord voorbereid op alle vragen rond betrouwbaarheid. Zo weten ze mensen te overtuigen om mee te gaan in hun verhaal. Fraudeurs maken soms gebruik van een telefoonnummer dat ze met speciale software hebben gekopieerd waardoor het voor het slachtoffer lijkt alsof ze echt hun bank aan de lijn hebben. Dit wordt ‘spoofing’ genoemd.

Enkele tips:

  • Vraag altijd naar de naam van de medewerker.
  • Verbreek de verbinding, bel naar je bank en vraag naar de betreffende medewerker.
  • Bel niet terug naar het opgegeven telefoonnummer, maar zoek zelf het telefoonnummer op via de officiële website van je bank.
  • Laat je niet ompraten om tijdens zo’n telefoongesprek software op jouw computer te installeren.
  • Maak nooit gegevens zoals je pincode of identificatiecode bekend.
  • Laat nooit geld overmaken naar een zogenoemde kluisrekening.
  • Neem contact met de politie.

 

Waarschuw mensen in je omgeving. Een bank vraagt nooit om software te downloaden, je pincode te geven, of toestemming om je geld op een zogenoemde ‘kluisrekening’ te zetten.

Bron: CybercrimeInfo.nl