Phishing en vhishing

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij een slachtoffer via een e-mailbericht naar een valse website wordt gelokt die sterk lijkt op de site van een bank of een commerciële site. Wanneer het slachtoffer zijn gebruikersnaam en paswoord ingeeft, zal de fraudeur deze onderscheppen en zelf gebruiken om transacties of aankopen uit te voeren. Soms vragen ze software op de computer te installeren waarmee ze vanop afstand de computer kunnen overnemen of de toetsaanslagen registreren om zo inloggegevens te stelen.

Vishing staat voor voice phishing. Fraudeurs telefoneren naar slachtoffers, in naam van een bank, en proberen zo persoonlijke informatie, codes van de kaartlezer en/of kredietkaartgegevens te ontfutselen. Ze spelen dan bijvoorbeeld in op de ongerustheid van klanten door te melden dat ze fraude met een kredietkaart of bankrekening vermoeden.

Helpdeskfraude valt ook onder deze noemer. Je krijgt een telefoontje van een oplichter die (vaak in gebrekkig Engels) je vertelt dat je computerproblemen hebt. Hij zal samen met jou de problemen oplossen en je naar malafide websites loodsen. Soms word je ook gevraagd om betalingen uit te voeren.

Ga nooit in op deze telefoontjes, ook al klinkt de beller zeer zeker van zijn stuk of wordt hij zelfs redelijk agressief. Haak in en meld het verdachte telefoontje via het meldpunt voor oplichting, bedrog en fraude.

Herken jij valse e-mails? Doe de test op www.besafe.be

Phishingmails kan je altijd doorsturen naar verdacht@safeonweb.be

Ben je slachtoffer geworden van informaticacriminaliteit? Licht onmiddellijk bank in, verander de code van je online bankaccount en doe aangifte bij de politie. Verzamel zoveel mogelijk nuttige informatie (zoals bankafschriften, e-mails met headers, telefoonnummers, namen, schermafdrukken van profielen, websiteadressen,...). Hoe meer informatie de inspecteurs ter beschikking hebben, des te groter de kans dat er verder onderzoek kan gebeuren. Onze afhandeling verschilt afhankelijk van het bedrag dat jou afhandig gemaakt is.

Als er geld van jouw rekening is gegaan, bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer 078 170 170  om je kaart te blokkeren en neem contact op met je bank.

Ik wil oplichting met internet / computercriminaliteit / hacking zonder nadeel aangeven Meld het via e-mail aan verdacht@safeonweb.be
Ik wil oplichting met internet / computercriminaliteit / hacking met nadeel aangeven Bel ons onmiddellijk via 03 680 12 70 of 101
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 03 680 12 70.