Preventietip: veilig internetgebruik
Onze dienst Preventie lanceert geregeld nieuwe preventietips voor burgers. Hieronder vind je alvast enkele preventieve veiligheidsmaatregelen en aandachtspunten om veilig gebruik te maken van het internet.
Daar waar de term ‘surfen’ eerder enkel refereerde aan een watersport, verwijst ze in een gedigitaliseerde samenleving ook naar een activiteit op het droge, zijnde: surfen op het ‘world-wide-web’ of kortweg het ‘internet’. Die digitalisering zien we veruitwendigd door het hoge aantal toepassingen in ons dagelijkse leven, zoals bijvoorbeeld digitale betalingsverrichtingen bij een aankoop op een webshop (via een bankapplicatie), een belastingaangifte via Tax-on-web, enz.
Ter voorkoming van ‘cybercrime’ (criminaliteit via het internet) informeert de ‘websurfer’ zich best goed over o.a. preventieve veiligheidsmaatregelen, aandachtspunten tijdens het gebruik van het internet, alsook welke meldingsmaatregelen er mogelijk zijn in het geval men wordt geconfronteerd met een vorm van ‘cybercrime’ (identiteitsfraude, phishing, emotiefraude, etc.). Hieronder kan je een niet-limitatieve lijst aan maatregelen vinden in de strijd tegen ‘cybercrime’ en dit volgens de aard van de in acht te nemen maatregel.
Preventieve veiligheidsmaatregelen
- Installeer antivirussoftware (bv: Norton, McAfee, Kaspersky, …) en houd deze up-to-date. Raadpleeg ook https://www.safeonweb.be/nl/scan-je-computer). Laat het programma regelmatig scannen naar virussen. Houd ook het besturingssysteem van je PC/smartphone,… up-to-date.
- Installeer de gratis Safeonweb app (https://www.safeonweb.be/index.php/nl/safeonweb-app) die je waarschuwt d.m.v. ‘nieuwsberichten’ over allerlei courante vormen van cyberdreigingen en online oplichting, en hoe deze te herkennen. De app scant tevens of je WIFI-verbinding veilig is. Indien ze niet veilig is, dan zal de app je verwittigen over deze ‘bedreiging’.
- Beveilig je smartphone/tablet: vergrendel steeds jouw toestel met een geheime code of biometrisch d.m.v. de vingerafdruk of een irisscan. Installeer applicaties enkel en alleen uit de appstores ‘App Store’ of ‘Google Play’ en voer updates uit zodra ze beschikbaar worden gesteld. Beperk in de mate van het mogelijke de toegang van applicaties naar jouw persoonlijke contacten/locaties. Raadpleeg https://www.febelfin.be/nl/zo-installeer-je-de-app-van-je-bank waar je de juiste naam van jouw bank-app vindt met meteen ook een verwijzing naar de App Store en Google Play om de app te downloaden.
- Pincodes zijn zoals de sleutels van je huis: deel ze niet en houd je persoonlijke pincodes geheim! Ook je bank zal nooit naar je pincodes vragen.
- Bescherm je account m.b.v. zowel:
1) een tweestapsverificatie (2FA of two factor authentication – na ingave van een wachtwoord, pincode of token, ontvang je een code die je moet ingeven vooraleer je account kan worden ontgrendeld);
2) kies veilige (lange) wachtwoorden en wijzig ze regelmatig. Bewaar ze in een wachtwoordkluis (bv: ‘Lastpass’, ‘Bitwarden’, ‘Keepass’ …) die je zelf best vergrendelt met een ‘sterk wachtwoord’: minstens 13 karakters met een mix aan cijfers, hoofdletters en symbolen.
Aandachtspunten tijdens het gebruik van het internet
- Hoe een valse mail herkennen? Wanneer men schrijft ‘Er is een veiligheidsprobleem…’ (Men vraagt je dringend actie te ondernemen.) of ‘Je kan dit oplossen door een bijlage te openen, … op een link te klikken…’, DOE DIT NIET want zo brengt men je naar een valse website waarbij men jou om je persoonsgegevens zoals o.a. kaartnummer, pincode,... vraagt. Deze vorm van cybercrime valt onder de noemer ‘PHISHING’.
Phishing behoort tot één van de belangrijkste cyberdreigingen van deze tijd.
Jouw bank of officiële instanties zullen je nooit per mail vragen om een veiligheidsprobleem op te lossen.
Opmerking: het klikken op een link wordt pas gevaarlijk wanneer je vervolgens effectief persoonlijke gegevens zoals jouw gegenereerde codes (m.b.v. jouw kaartlezer) en jouw pincode deelt. Deel deze gegevens NIET!
Mailverkeer met je bank doe je best in een beveiligde omgeving zoals bijvoorbeeld in de toepassing KBC ‘Touch’, ING ‘Homebank’, … Indien je met je bank mailt buiten deze beveiligde omgeving, ga dan na of het mailadres eindigt op de naam van jouw bank en .be , zoals bv: info@ing.be. Let op: ook een emailadres als deze kan vervalst worden!
- Online betalingsverrichtingen: een veilige verbinding kan je herkennen aan de letter ‘s’ (=secure) in de domeinnaam, beginnende met ‘https://’. Let op: is dit het geval, dan nog is er geen garantie dat de website die je bezoekt ook effectief betrouwbaar is.
- Hoe onderscheid je een echte van een valse website ?: >< een Belgische domeinnaam eindigt altijd op .be gevolgd door een schuine streep: bv: https://www.argenta.be/bankieren en dus niet https://www.argenta.be.bankieren.info. Tip: typ manueel het webadres van de door jou gekende domeinnaam in de adresbalk van je browser en sla deze nadien op in je favorieten.
Meldingsmaatregelen
- Verdachte (frauduleuze) mails, verdachte sms-jes, app-jes: ga er niet op in en rapporteer ze aan verdacht@safeonweb.be. Ben je toch in de val getrapt en ben je daardoor benadeeld, doe dan aangifte bij jouw lokale politie.
- Bij verdachte geldtransacties of twijfel, verwittig je Card Stop via het nummer 078 170 170. Breng zo snel mogelijk je bank op de hoogte. Werd je effectief op slinkse wijze geld afhandig gemaakt, doe dan z.s.m. aangifte bij jouw ‘lokale politie’.
Test het nu zelf!
Test zeker ook je kennis over ‘PHISHING’ op de website van Safeonweb en ‘Wees slimmer dan een phisher’ (cfr. sensibiliseringscampagne dd. 16/11/2021)!