Drugpreventie in de lagere school : Wat is het MEGA-project

logo megaHet M.E.G.A.-project gaat ervan uit dat preventie gericht moet zijn op het promoten van 'gezond gedrag' en het maken van 'gezonde keuzes'. Het is een programma tot ontwikkeling van sociale en persoonlijke vaardigheden voor leerlingen van het zesde leerjaar basisonderwijs. Het omvat 10 sessies, waarvan er drie  door onze M.E.G.A.-inspecteurs worden gegeven.

 

Het hoofddoel van M.E.G.A. is kinderen in staat te stellen het juiste antwoord te geven bij alles wat niet goed is voor de eigen gezondheid. Het begrip 'gezondheid' is meer dan alleen maar het lichamelijke. Het hele welzijn en welbevinden wordt in deze term vervat.

M.E.G.A. leert de kinderen dan ook de vaardigheden aan die ze nodig hebben om gezond te blijven. Een gezonde attitude is hierbij even belangrijk. 

De vaardigheden ('lifeskills') die in het M.E.G.A.-programma worden benadrukt zijn:

  • Leren uit fouten: "behalve mijn positieve kanten ook mijn tekorten en mislukkingen leren kennen".
  • Samenwerken, hulp vragen en geven: "Me bewust worden van mijzelf en de anderen".
  • Onderscheidingsvermogen: "Leren nadenken over wat goed en slecht is".

M.E.G.A wordt gegeven aan de hand van een werkboekje, waarin Max een fictieve persoon is die bij elke moeilijke situaite steeds het goede antwoord probeert te geven.

In dit kader organiseert ons politiekorps elk schooljaar voor de leerlingen een toneelvoorstelling, gevolgd door een M.E.G.A.-fuif. Het doel hiervan is leerlingen te laten ervaren dat ze ook zonder verslavende genotsmiddelen plezier kunnen maken en zich goed in hun vel kunnen voelen.

Op het einde van het M.E.G.A.-project krijgen de leerlingen een “getuigschrift van volharding”, dat door de burgemeester, de M.E.G.A. inspecteur en de leerkracht wordt ondertekend.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 052 46 83 83.