112 of 101: zelfde ontvangst in geval van nood

Sinds 11 februari, overal in België, wordt u bij het bellen naar een van de twee noodnummers - 112 of 101 - begroet door een keuzemenu waarmee u de hulp kunt kiezen die u nodig hebt: de brandweer of een ambulance (druk op 1) of de politie (druk op 2). Zodra je deze keuze hebt gemaakt, word je in contact gebracht met een operator van de juiste alarmcentrale die direct de juiste hulp voor je noodsituatie kan sturen.

app 112

Het optiemenu is een eenvoudig te gebruiken hulpmiddel waarmee u snel en efficiënt contact kunt opnemen met een 112 of 101 noodoproepcentrale. Het werkt op dezelfde manier als de App 112 BE, d.w.z. door een eenvoudige keuze te bieden tussen een ambulance, brandweer of politie, alvorens de beller door te schakelen naar een operator.

Als de beller een verkeerde keuze maakt, wordt de beller natuurlijk, net als voorheen, altijd door de centralist doorverbonden met de ad hoc alarmcentrale. Als de beller geen keuze maakt nadat hij het bericht in de menu-optie twee keer heeft gehoord, wordt hij natuurlijk online genomen door een operator van de alarmcentrale die territoriaal bevoegd is.

Het optiemenu is een belangrijke stap voorwaarts voor bellers naar de noodnummers, omdat ze enerzijds rechtstreeks in contact komen met de noodcentrale die hen de hulp kan sturen die ze nodig hebben, en anderzijds meer lijnen vrij blijven, omdat de operatoren van de centra minder tijd hebben om onnodige oproepen of doorschakelingen te doen.

De exploitanten van de noodhulpdiensten zijn tevreden over de impact van de menuoptie, waardoor ze meer tijd kunnen besteden aan de oproepen die echt voor hen bestemd zijn en zo een betere dienstverlening aan het publiek kunnen bieden.

Daarnaast wordt mensen met een smartphone altijd geadviseerd om de 112 BE App op hun smartphone te downloaden, wat een uitstekend alternatief is voor de menu-optie.

info 112

Vond je dit artikel leuk? Deel het dan met je vrienden door op de onderstaande knoppen te klikken