Campagne: Kijken kijken om elke motorrijder te zien

 

Campagne

De VSV start daarom een campagne die automobilisten oproept om bij ieder manoeuvre een tweede keer te kijken. Kortweg "Kijken Kijken" om elke motorrijder te zien. Een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen bestaat deze keer uit zeven verschillende affiches waarop we telkens een motorrijder in het gezelschap van een vriend, partner of familielid te zien is. Die spoort automobilisten aan om te “Kijken Kijken om elke motorrijder te zien”.  

Motorrijders vallen minder op

1 op de 3 Vlaamse autobestuurders (32%) geeft aan dat ze recent verrast zijn geweest door een motorrijder, zo blijkt uit een nieuwe bevraging van de VSV. 87% van de automobilisten meent dat motorrijders kwetsbaar zijn in het dagelijkse verkeer, 73% vindt het daarom belangrijk om extra aandachtig te zijn voor hen. Twee keer kijken – “kijken kijken” – voor je een manoeuvre uitvoert is een uitstekende manier om motorrijders beter op te merken en zo ongevallen te voorkomen. 

Wanneer 2 keer kijken?

Voor je een manoeuvre uitvoert of van richting verandert, kijk je altijd twee keer of er geen motorrijder aankomt bv. voor het afslaan, invoegen, van rijstrook wisselen.

Hoe?

  • Kijk in je spiegels en door je ramen om het verkeer in te schatten én te zien of je een motorrijder opmerkt.
  • Net vóór je het manoeuvre uitvoert, kijk je nog een tweede keer om er zeker van te zijn dat je geen motorrijder over het hoofd hebt gezien. 
  • Merk je een motorrijder op? Kijk dan nog een keer om vooral de afstand en de snelheid waarmee hij nadert goed in te schatten.

Meer informatie