Criminaliteitscijfers politiezone Dilbeek 2014-2019

In ons evaluatieverslag geven we de evolutie weer van de criminaliteitscijfers van de vorige beleidsperiode.

Interventie

Zowel op zonaal als op arrondissementeel vlak zien we een gestage afname van de reguliere criminaliteitsfenomenen en een toename van cybergerelateerde criminaliteit (momenteel nog niet in de top 10). De cijfers van 2019 waren nog niet ter beschikking.

Zonale criminaliteitscijfers

Gemeentelijke administratieve sancties

Op 1 januari 2018 werden de inbreuken op stilstaan en parkeren opgenomen in het Algemeen Politiereglement en afgehandeld via een GAS-boete. Dit toont zich ook in de cijfers.

Top 10 gerechtelijk pv's

 

2018

2019

GAS (regulier)

€ 6.246,00

€ 12.027,00

GAS (stilstaan en parkeren)

€ 103.414,00

€ 199.275,00

Opgesteld door politie

2327

3149

Opgesteld door gemeenschapswachten

171

230

 

De ‘reguliere’ overtredingen die via een GAS-boete afgehandeld worden (de zogenaamde GAS 1, 2 en 3) zijn opgenomen in het Algemeen Politiereglement. De meeste boetes worden opgesteld voor sluikstorten; de forse toename in 2019 is ook om die reden. Een gemiddelde GAS-boete bedraagt € 100,00.

Verkeersovertredingen voor stilstaan en parkeren worden vanaf 2018 afgehandeld met een gemeentelijke administratieve sanctie. Daarvoor stellen we ofwel een proces-verbaal gerechtelijk niet-verkeer (door de interventieploegen) ofwel een proces-verbaal GAS (door de verkeersdienst) op. De gemeenschapswachten kunnen ook dergelijke overtredingen vaststellen. Al deze overtredingen worden afgehandeld door de intercommunale Haviland, waarmee de gemeente Dilbeek een overeenkomst afsloot. Sinds het invoeren van de afhandeling van overtredingen voor stilstaan en parkeren via GAS kenden de gemeentelijke inkomsten hiervoor een forse stijging. Het leeuwendeel van de vaststellingen gebeurt door de politie; als er meer gemeenschapswachten zullen bijkomen, kan deze verhouding wijzigen.

Actieplan diefstal in gebouwen en uit voertuigen

Waar het aantal diefstallen uit voertuig nagenoeg stabiel bleef doorheen de jaren, zagen we tot 2017 een sterke daling bij het aantal diefstallen in gebouwen (dit zijn woningen, tuinhuizen, garages, handelszaken,...), om daarna weer licht toe te nemen. De maandgrafiek toont duidelijk aan dat vooral de donkere maanden inbraakgevoelig zijn. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de rest van het arrondissement.

Bij diefstallen in woningen is er in 45% sprake van een poging, wat wil zeggen dat de verdachten er niet in slaagden om de woning te betreden of dat ze geen buit maakten. Dit wijst op het belang van inbraakpreventieve maatregelen.

Evolutie diefstallen

Diefstal in gebouw per maand

Dilbeek kent ondertussen 7 buurtinformatienetwerken of BIN’s: Kaudenaarde, Savio, Dilbeek-centrum, de Wijk Schepdaal, Ten Gaerde, Kalenbroek en Wolsem. Er zijn 3 nieuwe BIN’s in opstart: Kapelle, Godetia en Oostzijde snelweg. Door een wederzijdse informatie-uitwisseling tussen  politie, gemeente en inwoners kan de politie sneller en efficiënter optreden. De belangrijkste doelstellingen van een BIN zijn dan ook het veiligheids– en samenhorigheidsgevoel verhogen en  het aantal diefstallen en overlastsituaties in de wijk beheersen door de actieve medewerking van de buurtbewoners.

BIN logo

Deze kaart toont de locaties van de diefstallen in woning in 2019. De groene bolletjes zijn de pogingen en de rode bolletjes zijn de effectieve inbraken. De meeste feiten concentreren zich op langs de grotere verkeersassen en in het centrum van Dilbeek en Groot-Bijgaarden.

Kaart diefstallen in woning 2019

Deze kaart toont de locaties van de diefstallen uit voertuig in 2019. De groene bolletjes zijn de pogingen en de rode bolletjes zijn de effectieve diefstallen. Ook hier concentreren de meeste feiten zich langs de grotere wegen en in het centrum van Groot-Bijgaarden en Dilbeek.

Kaart diefstallen uit voertuig 2019