Verkeer politiezone Dilbeek

Voor de externe communicatie van het evaluatieverslag 2014-2019 kozen we ervoor om deze uitvoerige tekst op te delen in kortere thematische artikels. We beginnen de voorstelling van onze werking met een materie die iedereen aanbelangt: de verkeersveiligheid. 

Verkeersfestival

Verkeersdienst

De functie verkeer behelst het geheel van politiële initiatieven, zowel van pro- als van reactieve aard, die als hoofddoel hebben op alle wegen een vlot en veilig verkeer te garanderen, uitgezonderd op de autosnelwegen of andere verkeersassen die aan de federale politie werden toegewezen. Voor deze verkeersopdrachten (ingebed in de gewone dienst of opgezet als veiligheidsproject) worden medewerkers uit verschillende diensten (verkeer, interventie, wijkwerking) betrokken.

Het takenpakket van de dienst verkeer en openbare orde omvat meer bepaald:

  • ondersteuning en vorming van het operationeel personeel van de politiezone inzake verkeer;
  • opstellen en opvolgen van actieplannen;
  • organiseren en opvolgen van verkeersacties;
  • opstellen van operatieorders in het raam van ordediensten;
  • bijhouden en verwerken van statistieken inzake verkeer en openbare orde;
  • verlenen van adviezen inzake verkeersproblemen, permanente en tijdelijke verkeersmaatregelen,…

 

Inhoudelijk heeft PZ Dilbeek een rol te spelen in de 3 “E’s” van verkeer: ‘education’, ‘engineering’ en  ‘enforcement’ waarbij we gaandeweg de focus meer hebben gelegd op ‘enforcement’.  

Education

Onze agenten spendeerden tot 2018 een 3-tal maanden per jaar aan het begeleiden van leerlingen bij fietstochten en wandelingen om verkeerssituaties te ontdekken. In het managementteam vonden we dat verkeerseducatie efficiënter kon met minder capaciteit. Na enkele brainstormsessies met de betrokken medewerkers en in de zonale veiligheidsraad werd het idee van een verkeersfestival geconcretiseerd en met succes gerealiseerd (de eerste maal op 19 september 2019).   

Engineering

In 2019 liep een project om de verkeersongevallen te analyseren en de vermoedelijke oorzaak te koppelen aan andere gegevens zoals tijd en plaats, type weggebruiker, gevolgen voor de betrokkenen. Op die manier kunnen de verkeerscontroles beter gestuurd worden in functie van verkeersveiligheid en kan een meer gefundeerd advies over gevaarlijke verkeerssituaties aan de wegbeheerder gegeven worden.   

Het project was opgezet in samenwerking met hogeschool Vives maar werd uiteindelijk vervangen omwille van problemen bij de gegevensverwerking. Dit soort beeldvorming is nog altijd nodig en blijft een uitdaging voor de komende periode. 

Enforcement 

Op 1 januari 2018 is de politiezone begonnen met de afhandeling van verkeersinbreuken op stilstaan en parkeren via gemeentelijke administratieve sancties in samenwerking met de sanctionerend ambtenaar van intercommunale Haviland. De vaststellingen van verkeersinbreuken kunnen sindsdien ook via een 'app' worden doorgestuurd naar de sanctionerend ambtenaar. Hierdoor is de administratieve verwerking voor de politie tot een minimum herleid. Om dit mogelijk te maken werd het algemeen politiereglement van de gemeente Dilbeek aangepast. ​

Verkeersongevallen

Soort verkeersongeval

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Verkeersongeval met stoffelijke schade

695

654

595

497

433

461

Verkeersongeval met lichamelijk letsel

96

98

102

77

90

84

Verkeersongeval met doden

(mee opgenomen bij lichamelijk letsel)

0

0

0

0

0

2

Totaal

791

752

697

574

523

545

 

Het aantal verkeersongevallen met stoffelijke schade is gestaag afgenomen. Dit is onder meer te verklaren doordat er geen proces-verbaal meer wordt opgesteld als de partijen onderling overeenkomen om het Europees aanrijdingsformulier in te vullen. Bovendien is er lang niet altijd een politietussenkomst bij verkeersongevallen met stoffelijke schade.

Een verkeersongeval met lichamelijk letsel vereist altijd een tussenkomst van de politie. Het aantal bleef doorheen de jaren nagenoeg gelijk. De belangrijkste doelstelling van het verkeersactieplan is om de verkeersveiligheid te verhogen door het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel zo veel mogelijk te vermijden of beperken. Het grootste aantal van dit soort ongevallen vindt plaats op de verbindingswegen, zoals de Ninoofsesteenweg, de Brusselstraat, de Dansaertlaan, de Stationsstraat, de Bosstraat en de Kattebroekstraat.

In 2019 vonden 84 ongevallen met lichamelijk letsel plaats in Dilbeek. Zonder dat dit iets uitsluit over de oorzaak van de ongevallen, kunnen we vaststellen dat er in bijna 15% van deze ongevallen sprake was van alcohol- en/of druggebruik. Maar liefst 14% van de betrokken partijen pleegde vluchtmisdrijf. De slachtoffers zijn meestal bestuurder of passagier van een auto. We zien wel een toename van het aandeel van de zwakke weggebruikers, met name de fietsers.

soort weggebruiker

Verkeershandhaving

Jaarlijks worden er om en bij de 800 pv’s opgesteld voor het gebruik van de gsm aan het stuur. De controles op gordeldracht en kinderzitjes fluctueren tussen 500 en 1000 pv’s per jaar.

Voor de controles op alcohol- en druggebruik leveren we heel wat inspanningen. We hanteren de regel “stoppen is blazen”. Als er indicaties van druggebruik zijn, wordt een drugtest afgenomen. Onze interventieploegen krijgen de opdracht om per shift en per ploeg 2 voertuigen + inzittenden volledig te controleren (verkeerscontrole en eventuele verdere controle conform de WPA). Sinds 2016, met de ingebruikname van samplingstoestellen om bij een gerichte verkeerscontrole een eerste selectie te kunnen doen, konden we het aantal alcoholcontroles gevoelig optrekken. Met zo’n 15.000 ademcontroles per jaar, of gemiddeld 41 per dag, ligt de pakkans in Dilbeek redelijk hoog.

In juni 2017 werden Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s in gebruik genomen aan het afrittencomplex van de ring ter hoogte van de Ninoofsesteenweg. Deze camera’s kunnen bijdragen tot de doelstellingen inzake veiligheid en leefbaarheid in Dilbeek door een - mogelijks - preventief effect en als informatiebron in onderzoeken. Door geseinde voertuigen uit het verkeer te halen en de openstaande seiningen af te handelen, leveren de camera’s ook in deze een nuttige bijdrage.

In augustus 2019 werden de trajectcontroles op de Ninoofsesteenweg eindelijk in gebruik genomen. Voor de verwerking van de overtredingen wordt samengewerkt met de Gewestelijke Verwerkingscentrale van Oost-Vlaanderen. Hopelijk wordt de langverwachte merging van de provinciale server naar de nationale ANPR back office snel gerealiseerd zodat de overdracht van gegevens geautomatiseerd kan verlopen.

Verkeersfestival

Op 19 september 2019 vond het eerste Dilbeekse verkeersfestival plaats, in samenwerking met onder meer de gemeente, de lagere scholen, Colruyt, DATS, het Rode Kruis en de NMBS. Alle zesdeklassers van de Dilbeekse lagere scholen werden een hele dag ondergedompeld in allerhande verkeersgerelateerde activiteiten. De omgeving van het Gemeenteplein, het Patattenveld en de parking van Westrand werden ingericht als verkeersdorp met workshops, demonstraties, oefeningen,… Als afsluiter was er een heuse fluofuif met als kers op de taart een verrassingsoptreden van Urbanus.

Voorheen gingen onze agenten van politie gedurende 3 maanden wandelen en fietsen met kinderen uit de lagere scholen van Dilbeek. We vonden dat verkeerseducatie efficiënter kon met minder capaciteit. Na enkele brainstormsessies met de betrokken medewerkers en in de zonale veiligheidsraad werd het idee van een verkeersfestival geconcretiseerd en met succes gerealiseerd.

Veiligheid in de schoolomgeving

Wij streven ernaar om dagelijks bij aanvang en einde van de lestijden toezicht te laten uitoefenen aan de oversteekplaatsen van de scholen in gans Dilbeek. Dit gebeurt in principe door een gemachtigd opzichter. Bij afwezigheid wordt deze vervangen door een wijkinspecteur, een inspecteur interventie of een agent van politie om de continuïteit te waarborgen. Ook de ouders wordt op hun verantwoordelijkheid gewezen. Zo waren er preventieve en repressieve acties op de controle van het gebruik van de gsm aan het stuur, kinderzitjes, de gordeldracht en hinderlijk parkeren aan de schoolpoort.