KIJKEN KIJKEN OM ELKE MOTORRIJDER TE ZIEN

7 op de 10 Vlaamse automobilisten vinden het belangrijk om extra aandachtig te zijn voor motorrijders. Een meerderheid van de bestuurders verklaart twee keer te kijken alvorens ze een maneuver uitvoeren, maar vooral jongere bestuurders hebben het daar soms moeilijk mee. Daarom lanceren Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters en de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) een nieuwe campagne die automobilisten aanspoort om te “kijken kijken” en zo ongevallen met motorrijders te voorkomen.

foto

Het voorjaar is de periode waarin heel wat motorrijders zich opnieuw op de weg begeven. Zowel voor automobilisten als voor motorrijders is het dan dubbel uitkijken om ongevallen te vermijden. Door hun smalle profiel vallen motorrijders immers minder goed op in het verkeer en laten autobestuurders zich vaak verrassen door een motorrijder die “plots” opduikt. In meer dan de helft van alle letselongevallen met motorrijders gaat het om een botsing met een personenwagen, zo blijkt uit de Vlaamse ongevallencijfers. Opvallend vaak gaat het om automobilisten die een maneuver uitvoeren en de motorrijder niet of te laat opmerken.

De VSV start daarom een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen. Op zeven verschillende affiches zien we telkens een motorrijder in het gezelschap van een vriend, partner of familielid die automobilisten aanspoort om te “kijken kijken om elke motorrijder te zien”. Dat elke motorrijder wel iemands vriend, partner of familielid is, is de beste reden om dubbel uit te kijken en ongevallen te vermijden.

Meer info over de campagne op https://www.beloofd.be/