Phishing of online oplichting: laat criminelen achter het net vissen en wees alert !

Oplichters worden steeds vindingrijker! Het is dus belangrijk om ons te wapenen tegen deze frauduleuze praktijken.

  1. Controleer altijd grondig de afzender van elk bericht dat je ontvangt. Kijk naar de spelling. Het kleinste foutje kan een verschil maken. 
  2. Klik nooit zomaar op een link in een mail, sms, what’s app of ander bericht. Denk goed na vooraleer je op en link klikt en stel jezelf de vraag: ‘klopt dit wel?’ Een bank zal nooit vragen om een bestand te downloaden of om door te klikken en te betalen voor een bepaald product of een bepaalde dienst. 
  3. Kijk goed op welke website je aan het surfen bent. Valse websites zien er vaak net hetzelfde uit als de echte. Maar vaak klopt het URL-adres niet. Dat is het adres bovenaan in de zoekbalk. Controleer dit met het websiteadres van de officiële instantie.
  4. Geef nooit je persoonlijke codes door. Een bank of overheidsdienst vraagt nooit om bankcodes door te geven zoals een pincode Niet in mails, maar ook niet aan de telefoon. Ook al wordt er gebeld met een oproepnummer dat gekend is als het oproepnummer van een bank! Deze nummers kunnen immers door criminelen overgenomen worden!
  5. Stuur valse berichten door naar verdacht@safeonweb.beDeze instantie blokkeert de links in die valse mails. 
  6. Beveilig je accounts goed: kies een veilig wachtwoord en maak gebruik van tweestapsverificatie.
  7. Let op voor frauduleuze telefoontjes of oplichters die aan de deur komen: geef geen persoonlijke gegevens door en vertrouw niet zomaar iedereen!
  8. Wat als je jouw creditcardgegevens toch hebt doorgegeven? Verwittig dan onmiddellijk cardstop (www.cardstop.be of via tel. 078/170 170), verwittig onmiddellijk jouw financiële instelling en doe aangifte bij de politie. Hoe sneller de feiten worden gemeld bij de bank/ politie, hoe meer kans dat er nog geld kan worden gerecupereerd.

Want ook samen zijn we sterk in ‘online’-veiligheid!